DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11075
Title: Satisfacción laboral de los colaboradores de la exportadora Fafra S.A. de la ciudad de Machala, provincia de El Oro.
Authors: Fajardo Buele, Jenniffer Janina
metadata.dc.contributor.advisor: Zerda Barreno, Elsie Ruth
Zambrano Chumo, Laura María
Keywords: SATISFACCIÓN LABORAL;MOTIVACIÓN;ESTRÉS;RECURSOS HUMANOS;COMPORTAMIENTO ORGANIZACIONAL
Issue Date: 5-Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The research was carried out at a shrimp production and exporting company located in the city of Machala, El Oro province. The general objective was to characterize the level of job satisfaction of its employees working at the plant. The research had a quantitative approach, its method was deductive, its scope was descriptive because it characterized the problem, the research had a cross section because the information was collected in a single occasion. We used the job satisfaction questionnaire S21 / 26, which consists of 26 questions and is statistically validated. The sample was probabilistic and consisted of 99 employees. The results identified were that employees show a high level of satisfaction, as they perceive that the company cares about them. However, it was also identified that employees have family problems because they work for 22 days in a row, which affects their motivation during work and does not relate it as a problem that has to do with the company. Strategies were proposed to strengthen the family bond and within the organization, with the purpose of increasing and maintaining the employees' job satisfaction.
Description: La investigación se desarrolló a una empresa productora y exportadora de camarón la cual se encuentra ubicada en la ciudad de Machala, provincia de El Oro. El objetivo general fue caracterizar el nivel de satisfacción laboral de sus empleados que trabajan en la planta. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo, con método deductivo, su alcance fue descriptivo al caracterizar el problema, tuvo un corte transversal al recopilarse la información en una sola ocasión. Se utilizó el cuestionario de satisfacción laboral S21/26, que consta de 26 preguntas y está validado estadísticamente. La muestra fue probabilística y consistió en 99 empleados. Los resultados identificados fueron que los empleados muestran un alto nivel de satisfacción, ya que perciben que la empresa se preocupa por ellos. Sin embargo, también se identificó que tienen problemas familiares debido a que trabajan durante 22 días seguidos, lo cual afecta a su motivación durante el trabajo y no lo relacionan como un problema que tenga que ver con la empresa. Se propusieron estrategias para fortalecer el lazo familiar y dentro de la organización, con la finalidad de incrementar y mantener la satisfacción laboral de los colaboradores.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11075
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MAE-191.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.