DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11743
Title: Experiencia de vida de los jóvenes adultos egresados por mayoría de edad de la modalidad de acogimiento institucional. Casos de dos ONG’s de la región Costa del Ecuador.
Authors: German Salame, Tania Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Condo Tamayo, Cecilia
Keywords: ACOGIMIENTO INSTITUCIONAL;TRABAJO SOCIAL;PROCESO DE AUTONOMÍA;ADOLESCENTES INSTITUCIONALES
Issue Date: 14-Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The investigation detailed here is related to the life experiences of young individuals who were, for a period of time during their childhood and adolescence stages, in a foster care institution in the Costa region of Ecuador. These groups of people later graduated from them when they met coming of age and these experiences are narrated by them. The theory of Psychosocial Development proposed by Erik Erikson is taken as a guide for research. The focus of qualitative research and the results are obtained through the analysis of the results in confrontation with the selected theory. Among the main findings of the research, there are factors associated with the development of the autonomous life of the subjects who graduate from these institution. Examples include family, social support networks in general and vocational training, and preparation. This arrangement of young people for the autonomous life, which institutions must fulfill as a requisite as well as the orientation that characterizes the foster care institutions. These factors form the fulfillment of the development tasks proposed by the selected author and in the same way condition their socioeconomic situation during their independent life.
Description: La investigación que aquí se detalla esta relaciona con las experiencias de vida de jóvenes que se encontraron por un periodo de tiempo durante su infancia y adolescencia en una institución de acogimiento de la Región Costa de del Ecuador y que posteriormente egresaron de las mismas al cumplir la mayoría de edad, dichas experiencias son narradas por ellos. Se toma como teoría guía para la investigación a la Teoría de Desarrollo Psicosocial planteada por Erik Erikson. El enfoque de la investigación de corte cualitativo y los resultados son obtenidos a través del análisis de los resultados en confrontación con la teoría seleccionada. Entre los principales hallazgos de la investigación se presenta que existen factores asociados al desarrollo de la vida autónoma de los sujetos que egresan de dichas instituciones como lo son las redes de apoyo familiares y sociales en general y la preparación y formación vocacional, la preparación de los jóvenes para la vida autónoma, que deben cumplir como requisito las instituciones, la así como la orientación que caracteriza a las instituciones de acogimiento. Estos factores condicionan el cumplimiento de las tareas de desarrollo planteadas por el autor seleccionado, y de la misma manera condicionan su situación socioeconómica durante su vida independiente.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11743
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-JUR-TSO-96.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.