Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11785
Title: | Arreglos musicales para dos pasillos ecuatorianos aplicando recursos melódicos, rítmicos y orquestales de la timba cubana. |
Authors: | Vera Suárez, Javier Andrés Vélez Torres, Joel David |
metadata.dc.contributor.advisor: | Badaraco Escalante, Lyzbeth Andrea |
Keywords: | RECURSOS MELÓDICOS;RECURSOS RÍTMICOS;RECURSOS ORQUESTALES;ARREGLOS MUSICALES;TIMBA CUBANA;PASILLO ECUATORIANO |
Issue Date: | 21-Sep-2018 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | The purpose of this investigation was to carry out a proposal for a musical project that elaborates two arrangements of Ecuadorian lobbies "El Aguacate" and "Tú y yo" using rhythmic, melodic and orchestral resources of the Cuban timba. I identified and analyzed these elements used in the themes MURAKAMI complete MAMBO by Ng La Banda and AGUANILE BONCO by Irakere since these themes chosen as reference pieces composed by bands of precursors were of the timba genre during its heyday. The research tools used in this thesis were: document analysis, thesis analysis within the Santiago de Guayaquil Catholic University, foreign universities and other universities in the country, recording and video, analysis of scores and interviews with Cuban percussionist Ían Díaz and the singer from Quito, Alex Alvear. This project was successful due to the experimentation with respect to the implementation of both genres separately, respecting their structures and sound characteristics, analyzing their melodic, rhythmic, resources and Orchestral Hall of both themes of the Cuban timba, and thus identifying appropriate orchestration techniques to make arrangements in Orchestra format. |
Description: | El motivo de esta investigación fue realizar una propuesta de un proyecto musical elaborando dos arreglos de los pasillos ecuatorianos “El Aguacate” y “Tú y yo” utilizando recursos rítmicos, melódicos y orquestales de la timba cubana. Se identificó y analizó estos elementos utilizados en los temas MURAKAMI`S MAMBO de Ng La banda y AGUANILE BONCO de Irakere debido a que estos temas escogidos como referencia fueron piezas compuestas por las bandas precursoras del genero timba en la época de su apogeo. Los instrumentos de investigación utilizados en este trabajo de tesis fueron: análisis de documentos, análisis de tesis dentro de la Universidad Católica Santiago de Guayaquil, Universidades del Exterior y otras universidades del país, análisis de grabación y video, análisis de partituras y las entrevistas realizadas al percusionista cubano Ían Diaz y el cantautor quiteño Alex Alvear. Este proyecto tuvo éxito debido a la experimentación en cuanto a la ejecución de ambos géneros por separado, respetando sus estructuras y sonoridades características, analizando sus recursos melódicos, rítmicos, y orquestales tanto de los temas de pasillo como los temas de timba cubana, y así identificando las técnicas de orquestación adecuadas para elaborar los arreglos en formato orquesta. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11785 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Licenciatura en Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-ART-CM-45.pdf | 3,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License