DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/12018
Title: Enseñanza innovadora de la matemática financiera mediada con TIC. Universidad Católica de Cuenca Sede Azogues.
Authors: Mantilla Crespo, Prisila Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Pérez Villamar, José Guillermo
Salazar Tovar, César Adriano
Game Varas, Cinthya Isabel
Keywords: ENSEÑANZA-APRENDIZAJE;TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN;COMPETENCIAS PEDAGÓGICAS;ENTORNO LABORAL;HERRAMIENTAS TECNOLÓGICAS
Issue Date: Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The memorist, thoughtless, uncritical, lacking-in-innovation teaching processes, without tecchnological mediation, affected the students of financial mathematics subject, at the Catholic University of Cuenca “Azogues Headquarters”, both in learning, as in the utility of the subject for the professional field and real life. This condition led to design a proposal for innovation with the incorporation of ICT, a proposal focused on developing some skills aimed to achieve meaningful learning, in order to face the new demands of the professional and work world. The research was developed under the mixed approach, the type of descriptive study and the participation of all and each one of students who study financial mathematics in the academic period March - September 2017. Their results evidenced the lack of use of ICT in teachinglearning processe , as well as, among others, the limited relationship of the subject with real life and environment.
Description: Los procesos de enseñanza memorísticos, irreflexivos, acríticos carentes de innovación, sin mediación tecnológica, incidieron en los estudiantes que cursan la asignatura de matemática financiera de la Universidad Católica de Cuenca Sede Azogues, tanto, en el aprendizaje, como en la utilidad de la materia para el campo profesional y la vida real. Esta realidad indujo a diseñar una propuesta de innovación con inclusión de las TIC, proposición que está enfocada a desarrollar varias competencias encauzadas a lograr aprendizajes significativos, para hacer frente a las nuevas exigencias del mundo profesional y laboral. La investigación se desarrolló bajo el enfoque mixto, el tipo de estudio descriptivo y la participación del ciento por ciento de estudiantes que cursan matemática financiera en el período académico marzo - septiembre de 2017. Sus resultados evidenciaron la carencia del uso de las TIC en los procesos de enseñanza aprendizaje, así como, entre otros, la exigua relación de la asignatura con la vida real y el entorno.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/12018
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Educación Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MES-80.pdf3,01 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons