DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/12217
Title: Satisfacción con la atención en salud de pacientes diabéticos e hipertensos de dos consultorios de Medicina Familiar del Centro de Salud Anidado de Daule. Año 2018.
Authors: Rodríguez Veas, Evelyn María
metadata.dc.contributor.advisor: Mederos Mesa, Luis Roberto
Keywords: ATENCIÓN PRIMARIA DE SALUD;CALIDAD DE ATENCIÓN;SATISFACCIÓN DEL PACIENTE;PACIENTES DIABÉTICOS;PACIENTES HIPERTENSOS;CENTRO DE SALUD
Issue Date: 17-Dec-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Background. Quality is part of humanity, only that it was not known as it is today, nor was it evaluated with the available methods and tools. Methodology. A descriptive, observational, prospective cross-sectional study was carried out. The sample consisted of 60 patients, attended in the outpatient clinic. The instrument used was the Servqual Scale, applied through a survey, consisting of 44 questions. The inclusion criteria were all patients with diabetes or hypertension who gave their consent and answered the questionnaire. Result. Out of a total of 60 patients, 75% corresponds to the female population and the majority of primary education with 66.7%. The surveyed patients are housewives 68.8% (41). The degree of overall satisfaction of the patients surveyed in each of the dimensions was identified, with empathy and safety being the most satisfactory, with a value greater than 0.05, which indicates that the gap between expectation and perception is not statistically significant. Conclusion. The surveyed population is represented by women between 57 and 66 years old and they are housewives with primary education. In general, using the Wilcoxon test, results less than 0.05 are observed, reflecting that patients are satisfied with the confidence and treatment of the family physician, and a result greater than 0.05, which shows dissatisfaction with the admission services and lack of availability. of medications from the pharmacy.
Description: Antecedentes. La calidad es parte de la humanidad, sólo que no se le conocía como hoy en día, ni tampoco se existían los métodos y herramientas con los que ahora contamos. Metodología. Se realizó un estudio descriptivo, de tipo observacional, prospectivo de corte transversal. La muestra estuvo constituida por 60 pacientes, atendidos en la consulta externa. El instrumento utilizado fue la Escala del Servqual, aplicada a través de una encuesta, constituida por 44 preguntas. Los criterios de inclusión fueron todos los pacientes con diabetes o hipertensión que dieron su consentimiento y respondieron el cuestionario. Resultado. De un total de 73 pacientes, el 75% corresponde a población femenina y en su mayoría de instrucción primaria con un 66.7 %. Los pacientes encuestados son amas de casa 68.8% (41). Se identificó el grado de satisfacción global de los pacientes encuestados en cada una de las dimensiones siendo el de mayor satisfacción la empatía y seguridad, con un valor superior a 0.05 lo que indica que la brecha entre expectativa y percepción no es estadísticamente significativa. Conclusión. A población encuestada está representada por mujeres entre 57 y 66 años y son amas de casa con instrucción primaria. En general utilizando la prueba de Wilcoxon se observan resultados menores a 0.05 lo que refleja una diferencia significativa, entre la percepción y la expectativa de los usuarios, y un resultado mayor a 0.05 para la seguridad y la empatía lo que refleja que no hay diferencia significativa entre la expectativa y percepción de los usuarios.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/12217
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Especialización en Medicina Familiar y Comunitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-EGM-MFC-111.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons