DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13198
Title: Modelo de negocios para la implementación de una red de máquinas dispensadoras de granizado en la ciudad de Guayaquil.
Authors: Dañín Galarza, Ricardo Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Camacho Villagómez, Freddy Ronalde
Zambrano Chumo, Laura María
Keywords: PLAN DE NEGOCIOS;EMPRENDIMIENTO;COMPORTAMIENTO DEL CONSUMIDOR;VENDING;VENTAS AUTOMATIZADAS
Issue Date: 15-Jul-2019
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The present research entitled "Business model for the implementation of a network of granita dispensing machines in the city of Guayaquil" was designed to promote the consumption of a traditional product from Guayaquil in an innovative way, through its general objective, the which is to determine the financial feasibility of a network of granita dispensing machines in the city of Guayaquil in a middle, upper and upper middle class market segment of the tastes and preferences of consumers, considering the entrepreneurial tendencies existing in the country, where it seeks to develop innovative ideas that meet the needs of consumers. By using the data collection technique known as the survey, it was known that there is an unmet demand not only for the small variety of hailstones they can consume, but also for the lack of modernization when selling the product. Therefore, a marketing strategy was designed in which the consumption of granita is encouraged among the population, offering a greater range of flavors and presentations according to the needs of the client and in an easily accessible place such as shopping centers. Once the amount of the investment was determined and the required financial projections were made, a level of profitability higher than 40% was obtained considering the project as viable.
Description: La presente investigación titulada “Modelo de negocios para la implementación de una red de máquinas dispensadoras de granizado en la ciudad de Guayaquil” se diseñó con el fin de promover el consumo de un producto tradicional guayaquileño de una manera innovadora, mediante su objetivo general, el cual es determinar la factibilidad financiera de una red de máquinas dispensadoras de granizado en la ciudad de Guayaquil en un segmento de mercado clase media, media alta y alta de los gustos y preferencias de los consumidores, considerando las tendencias al emprendimiento existentes en el país, donde se busca desarrollar ideas innovadoras que permitan cubrir las necesidades de los consumidores. Mediante el uso de la técnica de recopilación de datos denominada encuesta, se pudo conocer que existe una demanda insatisfecha no solo por la poca variedad de granizados que pueden consumir, sino por la falta de modernización al momento de expender el producto. Por lo cual, se diseñó una estrategia de marketing en la cual se fomenta el consumo de granizados entre la población brindando mayor gama de sabores y presentaciones acorde a las necesidades del cliente y en un lugar de fácil acceso como son los centros comerciales. Una vez determinado el monto de la inversión y realizando las proyecciones financieras requeridas se obtuvo un nivel de rentabilidad superior al 40% considerando al proyecto como viable.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13198
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MAE-237.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.