DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13415
Title: Plan de marketing para promover la visita a la Comuna A’i Cofán Dureno, del cantón Lago Agrio.
Authors: Gómez Sánchez, Yady Zamira
metadata.dc.contributor.advisor: Ricardo Domínguez, Nancy Evangelísta
Keywords: PLAN DE MARKETING;TURISMO COMUNITARIO;ACTIVIDAD TURÍSTICA;PROMOCIÓN TURÍSTICA
Issue Date: 12-Sep-2019
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The proposed marketing plan has as an essential objective: Design actions for the promotion of visits to the A’i Cofán –Dureno commune. The development of the plan focuses its attention on a unique design that responds to three stages: strategic formulation, operations as well as monitoring and evaluation. In this way it is distinguished by its characteristics: safety, variety, comfort and cordiality. Interesting is that part of the diagnosis made from the application of empirical level methods, duly processed the information that has been triangulated after the application of specific procedures. In the design of the SWOT matrix they reveal the main weaknesses and threats that are affecting the visits of tourists to the commune. A market study, programs and activities are established; as well as a methodology for impact evaluation and the disclosure of a permanent improvement plan. For the realization of the marketing plan, joint work was necessary among the people of the Decentralized Autonomous Government (DAG) of the Lago Agrio Canton, Ministry of Tourism, Community Leadership, District Education Department of the Canton, Tourism Agencies, Means of Communications; in pursuit of the promotion of visits by national and international tourists to the commune for personal satisfaction and economic development of the region. Finally, it is worth noting that the Marketing Plan has an estimated economic amount of USD 32 265.00 for the execution of each program and activity that is designed, beginning May 2020.
Description: El plan de marketing que se propone tiene como objetivo esencial: Diseñar acciones para la promoción de las visitas a la comuna A’i Cofán –Dureno. El desarrollo del plan centra su atención en un diseño único que responde a tres etapas: formulación estratégica, operaciones así como el seguimiento y la evaluación. De este modo se distingue por sus características: seguridad, variedad, confort y cordialidad. Interesante es que parte del diagnóstico realizado a partir de la aplicación de métodos del nivel empírico, debidamente procesada la información que ha sido triangulada tras la aplicación de procedimientos puntuales. En el diseño de la matriz FODA revelan las principales debilidades y amenazas que están afectando las visitas de los turistas a la comuna. Se establece un estudio de mercado, programas y actividades; así como una metodología para la evaluación de impacto y la revelación de un plan de mejoramiento permanente. Para la concreción del plan de marketing se hizo necesario el trabajo mancomunado entre las personas del Gobierno Autónomo Descentralizado (GAD) del Cantón Lago Agrio, Ministerio de Turismo, Liderazgo de la Comuna, Dirección Distrital de Educación del Cantón, Agencias de Turismo, Medio de Comunicaciones; en pos de la promoción de las visitas de turistas nacionales e internacionales a la comuna para la satisfacción personal y el desarrollo económico de la región. Finalmente, vale destacar que el Plan de Marketing cuenta con un monto económico estimado de 32 265.00 dólares estadounidenses para la ejecución de cada plan, programa y proyecto que se diseña, con fecha de inicio de mayo de 2020.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/13415
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Ingeniería en Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras - Distancia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-MD-AETH-73.pdf2,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.