DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14192
Title: Análisis del mercado de créditos de consumo y su evolución durante el periodo 2014-2016 : caso Banco Pichincha.
Authors: Lazo Rojas, Samantha Michaelle
metadata.dc.contributor.advisor: Alcívar Avilés, María Josefina
Martínez Murillo, Carlos Francisco
Garcés Silva, Magaly Noemí
Keywords: CRÉDITOS DE CONSUMO;TASA DE INTERÉS;INSTITUCIONES FINANCIERAS;ECONOMÍA ECUATORIANA
Issue Date: 7-Feb-2020
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: In Ecuador, the treatment of the disbursement of credits, is given by different modalities, this depending on the destination of the resources, in the case of consumer loans, this is to acquire goods and services that improve the quality of life of the population, it is not necessary that these goods serve to generate income. Given the fluctuations in the economic development of GDP in the country, the question was raised: is there a direct relationship between the variation in the amounts and interest rates of the consumer market with the evolution of the Gross Domestic Product in Ecuador during the years 2014 to 2016? for which a non-experimental investigation was used, looking for statistical and documented reports on the behavior of these variables. At the time of presenting the results, between 2014, 2015, 2016, it was concluded that there is no relationship between amounts and number of operations, where the time of recession meant that banks disburse less money for each customer despite increasing their amounts of money in the market, as for the interest rate, while the banks lend less, they tend to propose a much higher return on their promissory notes, so that they do not see their profits affected, however, there is compatibility between the placement of credits and GDP, in 2015 the decline of the economy meant a decrease in credits, due to the loss of confidence of banks by credit subjects.
Description: En el Ecuador, el tratamiento del desembolso de créditos, se da por´diferentes modalidades, esto depende del destino de los recursos, para el caso de los créditos de consumo, esto son para adquirir bienes y servicios que mejoran la calidad de vida de la población, no siendo necesario que estos bienes sirvan para la generación de ingresos. Frente a las fluctuaciones del desarrollo económico del PIB en el país, se planteó la interrogante ¿existe una relación directa entre la variación de los montos y tasas de interés del mercado de consumo con la evolución del Producto Interno Bruto en el Ecuador durante los años 2014 al 2016?, para lo cual se utilizó una investigación no experimental, que busque reportes estadísticos y documentados sobre el comportamiento de estas variables. Al momento de presentar los resultados, entre los años 2014, 2015, 2016, se concluyó que no existe una relación entre montos y número de operaciones, donde la época de recesión significó que los bancos desembolsen menos dinero por cada cliente a pesar de incrementar sus montos de dinero en el mercado, en cuanto a la tasa de interés, mientras menos prestan los bancos, estos tienden a proponer rendimiento muchos más altos en sus pagarés, a fin que ellos no vean afectados sus utilidades, sin embargo, existe una compatibilidad entre la colocación de créditos y el PIB, en el año 2015 el declive de la economía significó un descenso de créditos, por la pérdida de confianza de los bancos por los sujetos de crédito.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14192
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Finanzas y Economía Empresarial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MFEE-192.pdf592,38 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons