DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14882
Title: Análisis de los niveles de satisfacción de los comensales que asisten a restaurantes del centro de Guayaquil
Authors: Maldonado Bravo, Vicente Javier
metadata.dc.contributor.advisor: Albán Alaña, Luis Fernando
Keywords: SERVICIO AL CLIENTE;INVESTIGACIÓN DE MERCADO;CALIDAD DEL SERVICIO;SATISFACCIÓN DEL CONSUMIDOR;RESTAURANTES
Issue Date: 2-Mar-2020
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The purpose of this study is to analyze the satisfaction levels of restaurant consumers located in the business district of the city of Guayaquil. The main tools to collect the primary data such as observation, interview and survey were used to analyze the information obtained and determine the variables included in the levels of satisfaction of the consumers that attend these restaurants. A sample of 157 restaurants located in the quadrant formed by Junín, Colón, Lorenzo de Garaycoa and Malecón Simón Bolívar streets in the business district of the city of Guayaquil , since this area is one of the busiest, because of its importance, historical , tourist and commercial where the largest number of pedestrians, offices, public and private companies converges. Of these restaurants, eight are part of the analysis of this study , since they were the ones that opened us, of which six have the category of a fork while the remaining two five forks. Finally, in this study we found that restaurants with one and five holders located in the area described above have to improve its infrastructure, service and product to different levels, since these aspects include the frequency of visit and the level of consumer satisfaction.
Description: El propósito de este proyecto de titulación es analizar los niveles de satisfacción de los comensales en restaurantes ubicados en centro de la ciudad de Guayaquil. Para esto, se utilizó herramientas de recolección de datos como la observación, la entrevista y la encuesta para analizar la información obtenida y determinar las variables que inciden en los niveles de satisfacción de los comensales que asisten a estos restaurantes. Se consideró una muestra de 157 restaurantes ubicados en el cuadrante conformado por las calles Junín, Colón, Lorenzo de Garaycoa y Malecón Simón Bolívar del centro de la ciudad de Guayaquil, puesto que esta área es una de las más transitadas, por su importancia, histórica, turística y comercial en donde converge el mayor número de transeúntes, oficinas, empresas públicas y privadas. De estos restaurantes, ocho forman parte del análisis de este trabajo de titulación, puesto que fueron los que dieron apertura, de ellos seis tienen la categoría de un tenedor mientras que los dos restantes de cinco tenedores. Por último, en este trabajo de titulación se encontró que los restaurantes de uno y cinco tenedores ubicados en la zona antes descrita tiene que mejorar su infraestructura, el servicio y el producto a diferentes niveles, puesto que estos aspectos inciden en la frecuencia de visita y en los niveles de satisfacción de los comensales.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14882
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-AETH-582.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.