Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/15728
Title: | El cine foro como herramienta de formación integral. |
Authors: | Luna Arboleda, Valerie Elizabeth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cortez Galecio, Cristian Arnulfo |
Keywords: | CINE FORO;EDUCACIÓN AUDIOVISUAL;MEDIOS AUDIOVISUALES;EDUCACIÓN INTEGRAL |
Issue Date: | 3-Sep-2020 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | This essay will focus on the analysis of forum cinema as a pedagogical tool, for the integral formation of the community. Previous studies point to the use of cinema in education as a source of comprehensive and critical vision training. Since its creation cinema played an important role in exposing social problems and topics of general interest, reflecting through resources and audiovisual elements and increasing the social and human awareness of its viewers. Thus reinforcing the formation in values. The cinema forum appears as an alternative to change in educational processes by analyzing film narratives, images, content and messages. This essay is based on the evolution of cinema over the years, its didactic and formative function, the great social and learning impact that emerges from it, which makes the viewer act on his reasoning and own thoughts. In addition, its implementation as a didactic resource provides ... the transfer of knowledge and ideas, its power of information and communication is interpreted as a valid tool of integral training. For the collection of information, the bibliographical review of theses and academic articles, in-depth interviews with specialists, experts and the discussion group were attended by FAH students who have participated in the film forum. Today, after the confinement of the pandemic, there are possibilities to continue to hold a forum cinema within educational institutions and thus technology is an ally for the development and dissemination of such activity. |
Description: | El presente ensayo se enfocará en el análisis del cine foro como herramienta pedagógica, para la formación integral de la comunidad. Estudios anteriores señalan el uso del cine en la educación como fuente formación integral y de visión crítica. Desde su creación el cine jugó un papel importante en exponer problemáticas sociales y temas de interés general, reflejando mediante recursos y elementos audiovisuales e incrementando la conciencia social y humana de sus espectadores. El cine foro aparece como alternativa de cambio en los procesos educativos mediante el análisis de las narrativas fílmicas, imágenes, contenidos y mensajes. La evolución del cine a lo largo de los años, a su función didáctica y formadora, al gran impacto social y de aprendizaje que de él se desprende, que hace que el espectador actué sobre su razonamiento y pensamientos propios. Además, que su implementación como recurso didáctico proporciona la trasmisión conocimiento e ideas, su poder de información y comunicación se interpreta como herramienta válida de formación integral. Para la recabación de información se acudió a la revisión bibliográfica de tesis y artículos académicos, entrevistas a profundidad a especialistas, expertos y al grupo de discusión a estudiantes de la FAH que han participado en el cine foro. En la actualidad, tras el confinamiento de la pandemia, existen posibilidades de seguir realizando cine foro dentro de las instituciones educativas y así la tecnología sea un aliado para el desarrollo y difusión de dicha actividad. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/15728 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera en Producción y Dirección en Artes Audiovisuales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-ART-IPDA-133.pdf | 453,29 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License