DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/16284
Title: Proyecto de factibilidad para la creación de una microempresa de comercialización de plántulas hortícolas en la parroquia de Alangasí - provincia Pichincha.
Authors: Flores Quishpe, Paulina Margorth
metadata.dc.contributor.advisor: Traverso Holguín, Paola Alexandra
Keywords: ESTUDIO DE MERCADO;OFERTA Y DEMANDA;INVERSIÓN;MICROEMPRESA
Issue Date: 23-Feb-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This research project aims to analyze the creation and feasibility of a horticultural seedlings marketer microenterprise as to achieve solutions to the problem resulting from the horticultural seedlings in the parish of Alangasí, Quito and its surroundings. Relevant theoretical aspects were identified by means of bibliographic research in order to carry out a PESTA environmental analysis, as well as the 5 forces of Porter providing vital information on the horticultural production situation the parish experiences, its close competitors, revealing the strengths our project has. The Market study held sampled 173 horticulturalists pointing out the high demand for horticultural seedlings and the positive acceptance consumers have of our product since one of our market strategies is home delivery of horticultural seedlings, effectively calling horticulturists attention resulting in the acquisition of our product, even if 65% of the gardeners produce their own horticultural seedlings they are willingly open to purchase ours. The following results are based upon the financial evaluation: the NPV was 4,389.32 usd, the IRR of 27%, which covers the TMAR of 13.11%. Under this scenario, the NPV obtained is greater than zero, therefore the project is viable, and the IRR is 27%, greater than the TMAR, therefore the project is acceptable. The investment recovery period will occur by the third year, 1 month and 7 days.
Description: El presente proyecto de investigación tiene como objetivo analizar la creación y factibilidad de una microempresa comercializadora de plántulas hortícolas, con miras a solucionar la problemática de escasez de plántulas hortícolas en la parroquia de Alangasí cantón Quito y sus alrededores. Para la realización del presente estudio se identificaron aspectos teóricos relevantes mediante la Investigación bibliográfica, para realizar un análisis del entorno PESTA, las 5 fuerzas de Porter, con lo que se logró determinar la situación de la producción hortícola en la parroquia, los competidores cercanos, así también las fortalezas de nuestro proyecto. En el estudio de mercado conto con una muestra de 173 horticultores, indicándonos que existe una alta demanda de plántulas hortícolas y que nuestro producto tiene buena acogida, ya que en una de nuestras estrategias de mercado es la entrega a domicilio de las plántulas hortícolas, llamando la atención al horticultor de adquirir nuestros productos, ya que el 65 % de los horticultores que producen sus propias plántulas hortícolas están dispuestos a cómpranos. En la evaluación financiera se obtuvieron los siguientes resultados el VAN fue de 4.389,32 usd, la TIR del 27 %, que cubre al TMAR de 13,11 %. Bajo este escenario el VAN obtenido es mayor a cero por lo tanto el proyecto es viable, y la TIR es del 27 %, siendo mayor al TMAR por lo tanto el proyecto es aceptable. Se observó que el periodo de recuperación de la inversión será al tercer año, con 1 mes y 7 días.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/16284
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas - Distancia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-MD-ADM-115.pdf1,75 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons