Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17069
Title: | Protocolo de atención odontológica en pacientes pediátricos con trastorno de espectro autista. revisión sistemática. |
Authors: | Brito Lara, Fernando Andrés |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cabrera Dávila, María José |
Keywords: | ATENCIÓN DENTAL;ODONTOPEDIATRÍA;AUTISMO INFANTIL;HIGIENE ORAL |
Issue Date: | 13-Sep-2021 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | Objective: To determine what is the dental care protocol in pediatric patients with autism spectrum. Materials and Methods: It is a descriptive, non-experimental, analytical retrospective investigation with a qualitative approach. Meta search engines such as Pubmed - Medline were used, as well as Scopus as a bibliometric search engine and the UCSG virtual platform. In which they used 111 articles, 34 of which were selected with the inclusion and exclusion criteria of the research, choosing with their keywords to find such research. Results: In the search for information on the articles on Autism Spectrum Disorder (ASD), various variables are manifested, among which are digital and manual pictograms, basic technique, physical techniques, advanced techniques, the most common oral diseases such as periodontal disease, cavities, non-cooperative behavior and oral hygiene. Conclusion: Patients with autism spectrum disorder often have extreme difficulty finding dentists who can provide multidisciplinary treatment, therefore, it is suggested that it be standardized according to the need of each patient, a type of pictogram is digital with drawings or real people, they can be with cards or digital through video. Likewise, develop communication with the patient, be it verbal or through visits to the office so that he hears, sees and becomes familiar with the entire environment and surroundings in order to fulfill the primary objective of health care. |
Description: | Objetivo: Determinar cuál es el protocolo de atención odontológica en pacientes pediátricos con espectro autista. Materiales y Métodos: Es una investigación de tipo descriptivo no experimental analítico retrospectivo con enfoque cualitativo. Se utilizaron meta buscadores como Pubmed – Medline, además Scopus como buscador bibliométrico y la plataforma virtual de la UCSG. En la cual utilizaron 111 artículos, los cuales fueron seleccionados 34 con los criterios de inclusión y exclusión propias de la investigación optando con sus palabras claves para encontrar tales investigaciones. Resultados: En la búsqueda de información de los artículos del Trastorno de Espectro Autista (TEA) se manifiesta diversas variables entre las cuales están pictogramas digitales y manuales, técnicas básicas, técnicas físicas, técnicas avanzadas, enfermedades orales más comunes como enfermedad periodontal, caries, conducta de no colaboración e higiene oral. Conclusión: Los pacientes con trastorno de espectro autista a menudo tienen extrema dificultad para encontrar odontólogos que puedan brindar un tratamiento multidisciplinario, por lo tanto, se sugiere que se estandarice de acuerdo a la necesidad de cada paciente, un tipo de pictograma sea digital con dibujos o de personas reales, los mismos pueden ser con tarjetas o digitales mediante video. Así mismo desarrollar la comunicación con el paciente, sea esta verbal o mediante visitas al consultorio para que escuche, vea y se familiarice con todo el ambiente y entorno para poder cumplir con el objetivo primordial de la salud brindar atención. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17069 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Odontología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-MED-ODON-618.pdf | 1,94 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License