DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17283
Title: Diseño de estrategias para incentivar la visita al complejo de aguas termales Yanayacu Sarahuasi, provincia de Cotopaxi.
Authors: Villagómez Velásquez, Franklin Alexander
metadata.dc.contributor.advisor: Acosta Ramírez, Nadia Roxana
Keywords: ECOTURISMO;ADMIISTRACIÓN DE EMPRESA;ACTIVIDAD TURÍSTICA;TURISMO COMUNITARIO;PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA
Issue Date: 17-Sep-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Tourism is the most profitable economic activity, inadequate planning generates losses, post-world and national crisis seeks to reactivate socioeconomic dynamics, especially in unrecognized natural sites in the mountainous heart of the country; The Yanayacu hot springs are currently a weakness for the Sarahuasi community and must be transformed into a strength through the teamwork of the inhabitants of the sector, to turn this tourist attraction into a potential reference, obtaining benefits in general, which is why Proposing the design of a tourist product for the Yanayacu Sarahuasi hot springs, Cotopaxi Province that allows increasing the national and foreign tourist flow is the objective of this research; the applied methodology is field-type research, with a quasi-experimental, descriptive and exploratory design; prospective quantitative approach with its corresponding methods, techniques and instruments, population of 870 inhabitants, the formula according to the case obtained 274 people to whom the survey was applied. As a result, this tourist corner is neglected and abandoned by government interest, there is the desire to work individually and in a community way to rescue and offer this tourist site, concluding the design of a tourist incentive plan based on existing resources , avoiding investment; based on location, community mingas, minimal costs and attached to reality especially with short-term adventure tourism packages; in order to achieve productivity for all families in the sector in the medium term and build long-term community tourism to improve the quality of life of locals and tourists.
Description: El turismo es la actividad económica más rentable, una inadecuada planificación genera pérdidas, post crisis mundial y nacional se busca reactivar la dinámica socioeconómica, más en sitios naturales no reconocidos en el seno montañoso del país; las fuentes de aguas termales Yanayacu, actualmente son una debilidad para la comunidad Sarahuasi y deben transformarse en fortaleza por medio del trabajo en equipo de los habitantes del sector, para convertir a este atractivo turístico en un referente potencial, obteniendo beneficios en general, razón por la que proponer el diseño de un producto turístico para las termas de Yanayacu Sarahuasi, Provincia de Cotopaxi que permita incrementar el flujo turístico nacional y extranjero es el objetivo de la presente investigación; la metodología aplicada es investigación tipo campo, de diseño cuasi-experimental, descriptivo y exploratorio; enfoque cuantitativo prospectivo con sus correspondientes métodos, técnicas e instrumentos, población de 870 habitantes, la fórmula de acuerdo al caso obtuvo 274 personas a quienes se aplicó la encuesta. Como resultado este rincón turístico se encuentra descuidado y abandonado por el interés gubernamental, se cuenta con las ganas de trabajar de forma individual y comunitaria para rescatar y ofertar este sitio turístico, concluyendo el diseñó de un plan de incentivación turística en función a los recursos existentes, evitando inversión; basado en la ubicación, mingas comunitarias, costos mínimos y apegado a la realidad especialmente con paquetes de turismo de aventura a corto plazo; con el objeto de lograr productividad para todas las familias del sector a mediano plazo y cimentar turismo comunitario a largo plazo para mejorar la calidad de vida de propios y turistas.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17283
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras - Distancia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-MD-AETH-97.pdf2,14 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons