DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17354
Title: El uso de las TICs como medio de reactivación económica en las MiPymes de alojamiento del cantón Guayaquil para tiempos post-COVID.
Authors: Molina Salazar, Renata Yuliana
López Morales, Abel Roberto
metadata.dc.contributor.advisor: Reyes Aguilar, Miguel Fernando
Keywords: MARKETING DIGITAL;INNOVACIÓN TECNOLÓGICA;POSICIONAMIENTO;COMPETITIVIDAD
Issue Date: 31-Aug-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Currently companies are in constant technological innovation due to various reasons, among the most important the new digital era and the need to adapt to the new reality in the face of Post-Covid19 society. The purpose of this research work is to carry out a study of the use of ICTs as a means of economic reactivation in the accommodation SMEs of the Guayaquil canton for post-COVID times. With respect to the theoretical framework, various theories and concepts are identified that support the variables of the research project, such as ICTs and economic reactivation, theories and concepts such as informatics and computing, communication networks, information systems, IOT, economic growth., Covid-19 crisis and accommodation SMEs. The methodology used is quantitative of a descriptive, non-experimental cross-sectional type, with sources of information obtained through surveys carried out on a sample of the accommodation MSMEs of Guayaquil according to reports from the Superintendency of Companies, Securities and Insurance, for a subsequent collection of information through questionnaires carried out. As a result, by means of a statistical data tabulation it is established that a) the accommodation MSMEs of Guayaquil have reduced equipment for the use of ICTs. b) the accommodation MSMEs of Guayaquil do not make enough investment in Information Systems and their respective training for reasons of ignorance and lack of interest c) the accommodation MSMEs of Guayaquil have digital marketing as a tool to expand their reach. Proposed proposals are the Implementation of CRM and TPS systems in order to retain customers through the provision of automated processes for managing their records, and the proposed improvement and implementation of Digital Marketing through three channels or digital means: networks social, Online Travel Agency (OTA) and Search Engine Marketing, in order to increase its reach, recognition and positioning.
Description: Actualmente las empresas están en innovación tecnológica constante debido a diversos motivos, de entre los más importantes la nueva era digital y la necesidad de acoplarse a la nueva realidad frente a la sociedad Post-Covid19. El presente trabajo de investigación tiene como finalidad realizar un estudio del uso de las TICs como un medio de reactivación económica en las MiPymes de alojamiento del cantón Guayaquil para tiempos post-COVID. Con respecto al marco teórico se identifican diversas teorías y conceptos que respaldan las variables del proyecto de investigación, tales como las TICs y la reactivación económica, teorías y conceptos como la informática y computación, redes de comunicación, sistemas de información, IOT, crecimiento económico, crisis del Covid-19 y MiPymes de alojamiento. La metodología usada es cuantitativa de tipo descriptiva, no experimental de corte transversal, con fuentes de información obtenidas a través de encuestas realizadas a una muestra de las Mipymes de alojamiento del cantón Guayaquil según informes de la Superintendencia de Compañías, Valores y Seguros, para una posterior recogida de información mediante cuestionarios realizados. Como resultados, mediante una tabulación de datos estadística se establece que a) las Mipymes de alojamiento del cantón Guayaquil disponen de reducido equipamiento para el uso de TICs. b) las Mipymes de alojamiento del cantón Guayaquil no realizan suficiente inversión en Sistemas de Información y sus respectivas capacitaciones por motivos de desconocimiento y desinterés c) las Mipymes de alojamiento del cantón Guayaquil disponen del marketing digital como herramienta para expandir su alcance. Se proponen como propuestas la Implementación de sistemas CRM Y TPS con el objetivo de fidelizar a los clientes mediante la disposición de procesos automatizados de manejo de sus registros, y la propuesta mejora e implementación de Marketing Digital a través de tres vías o medios digitales: redes sociales, Agencia de Viaje Online (OTA) y Marketing de Motores de Búsqueda, con la finalidad de incrementar su alcance, reconocimiento y posicionamiento.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17354
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-ADM-594.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons