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Título : Percepciones sobre el hostigamiento psicológico laboral en el desempeño de estudiantes que realizan prácticas pre-profesionales. Estudio realizado en la carrera de Trabajo Social de la UCSG en el año 2021.
Autor : León Cabello, Brayan Rolando
metadata.dc.contributor.advisor: Muñoz Sánchez, Christopher Fernando
Palabras clave : PRACTICANTE UNIVERSITARIO;RIESGOS PSICOSOCIALES;CLIMA LABORAL;ACOSO LABORAL;RENDIMIENTO ACADÉMICO
Fecha de publicación : 7-mar-2022
Editorial : Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Resumen : The present research work aims to know the perceptions about psychological harassment at work in the performance of students who carry out pre-professional practices, the purpose of this work is to make visible to said population that they are the practitioners who carry out pre-professional practices and analyze from the perspective of the same as behaviors that can be understood as psychological harassment at work affects their academic, social, family performance and the same practices. For the work, the experiences of the interns of the Social Work career in their places of practice are taken into account, these experiences are analyzed separately according to the itinerary of the interns for a greater precision of the study. For this research, a general question and two specific questions were formulated, later, in accordance with the objectives, the theoretical-conceptual and normative-strategic reference was articulated. Where two theories were used, which was Selye's stress theory and the theory of human motivation, in addition to the conceptual reference, an extract from the systems theory was obtained and it also focuses on giving relevance to the generation from the which is being studied, this was done in order to understand the processes that the practitioner goes through when he feels that he is receiving harassment and how it affects him psychologically. The methodology of this research is focused on a mixed approach, with a cross-sectional exploratory level and convergent mixed method, being a mixed research, both quantitative and qualitative techniques were used, the techniques used were for the quantitative ones, surveys and for the qualitative ones. they were semi-structured interviews for both itineraries in the same proportion. The qualitative results allowed to know the perceptions of the practitioners about their practices, in addition to knowing from their perspective if they felt some type of harassment towards them and how it affected their performance, the quantitative results helped to give greater weight and the perspectives of said practitioners being This is a statistical level support about their experiences and what things affect the practitioners.
Descripción : El presente trabajo de investigación pretende conocer las percepciones sobre el hostigamiento psicológico laboral en el desempeño de estudiantes que realizan prácticas pre-profesionales, el propósito de este trabajo es visibilizar a dicha población que son los practicantes que realizan prácticas pre profesionales y analizar desde la perspectiva de los mismos como conductas que se pueden entender como hostigamiento psicológico laboral les afecta en su rendimiento académico, social, familiar y de las mismas prácticas. Para el trabajo se toma muy en cuenta las experiencias de los practicantes de la carrera de Trabajo social en sus lugares de prácticas dichas experiencias se analiza por separados de acorde al itinerario de los practicantes para una mayor precisión del estudio. Se articuló el referente teórico-conceptual y normativo-estratégico. En donde se utilizaron dos teorías, las cuales era la teoría del estrés de Selye y la teoría de la motivación humana, La metodóloga de esta investigación está centrada en un enfoque mixto, con un nivel exploratorio de corte transversal y método mixto convergente, al ser una investigación mixta se utilizaron técnicas tanto cuantitativas como cualitativas, las técnicas empleadas fueron para las cuantitativas, encuestas y para las cualitativas fueron entrevistas semiestructuradas para ambos itinerarios en la misma proporción. Los resultados cualitativos permitieron conocer las percepciones de los practicantes sobres sus prácticas, además conocer desde su perspectiva si sentían algún tipo de hostigamiento hacia ellos y como les afectaba en su desempeño, los resultados cuantitativos ayudaron a darle mayor peso y a las perspectivas.
URI : http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18399
Aparece en las colecciones: Trabajos de Titulación - Carrera de Trabajo Social

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