DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18524
Title: Análisis del trastorno de déficit de atención e hiperactividad en niños de 6 a 12 años que acuden a la Escuela Blanca Goetta de Ordóñez, año 2021.
Authors: Andrade Jiménez, Betzaida Annabel
Quito Avendaño, Darío Israel
metadata.dc.contributor.advisor: Muñoz Aucapiña, Rosa Elvira
Keywords: TRASTORNO DE ATENCIÓN;TRASTORNO DE COMPORTAMIENTO;EPIDEMIOLOGÍA;INSTITUCIÓN EDUCATIVA
Issue Date: 6-Apr-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Attention deficit hyperactivity disorder is a syndrome where the child's behavior is changing with restlessness, emotional instability, impulsive behavior accompanied by short-term distraction; therefore, they have trouble paying attention and may act without thinking about the consequences of their actions. Objective: To analyze attention deficit hyperactivity disorder in children aged 6 to 12 years who attend the Blanca Goetta de Ordóñez School in Guayaquil, year 2021. Design: descriptive, quantitative, cross-sectional, prospective. Population: 50 Children from 6 to 12 years old who attend the Blanca Goetta de Ordóñez School in the city of Guayaquil. Technique: Survey. Instrument: Conner's scale. Results: Under 10 years (46%); male (60%); mestizo ethnic group (100%); primary schooling (100%); urban residence (100%); medium socioeconomic level (100%); behavioral disorder comorbidities (68%); ADHD type: predominantly inattentive (54%); with hyperactivity index in boys (34%) and in girls (24%). Conclusion: It is evident that the children of this educational institution present a disorder of attention deficit and hyperactivity, added to this they have conduct disorder and predominantly inattentive; all this can cause children to be easily distracted during classes, have limitations in carrying out their work, showing little interest, reluctance or are easily distracted, in such a way that it is necessary to inform parents about the development of these disorders and the measures or strategies that must be followed to prevent it from continuing to affect your client.
Description: El déficit de atención e hiperactividad, es un síndrome donde la conducta del niño es cambiante con inquietud, inestabilidad emocional, comportamientos impulsivos acompañado de distracción con periodos cortos; por lo tanto, presentan problemas para prestar atención y es posible que actúen sin pensar en las consecuencias de sus acciones. Objetivo: Analizar el trastorno de déficit de atención e hiperactividad en niños de 6 a 12 años que acuden a la Escuela Blanca Goetta de Ordóñez de Guayaquil, año 2021. Diseño: descriptivo, cuantitativo, transversal, prospectivo. Población: 50 Niños de 6 a 12 años que acuden a la Escuela Blanca Goetta de Ordóñez de la cuidad de Guayaquil. Técnica: Encuesta. Instrumento: Escala de Conners. Resultados: Menores de 10 años (46%); de sexo masculino (60%); etnia mestiza (100%); escolaridad primaria (100%); residencia urbana (100%); nivel socioeconómico medio (100%); de comorbilidades de trastorno de conducta (68%); tipo de TDHA: predominantemente inatento (54%); con índice de hiperactividad en niños (34%) y en niñas (24%). Conclusión: Es evidente que los niños de esta institución educativa, presentan un trastorno de déficit de atención e hiperactividad, sumado a esto tienen trastorno de conducta y predominantemente inatento; todo esto puede causar que los niños se puedan distraer fácilmente durante las clases, presentan limitaciones en el cumplimiento de sus trabajos, reflejándose poco interés, desgano o se distraen fácilmente, de tal manera que es necesario informar a los padres sobre el desarrollo de estos trastornos y las medidas o estrategias que debe seguir para evitar que siga afectando a su representado.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18524
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Enfermería

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-MED-ENF-721.pdf1,8 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons