DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19130
Title: Estrés académico en los estudiantes de pregrado de la carrera de Enfermería de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, frente a la educación online, durante el confinamiento.
Authors: Álvarez Vidal, Karen Stefania
Muñoz Chávez, Sandra Stefania
metadata.dc.contributor.advisor: Holguín Jiménez, Martha Lorena
Keywords: ESTRÉS;ESTRESORES;SÍNTOMAS PSICOLÓGICOS;CALIDAD DE VIDA;CONFINAMIENTO
Issue Date: 12-Sep-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Academic stress is a health problem for nursing students, since they are more vulnerable to stressors due to academic obligations and because they belong to a career in health sciences of great sacrifice and of both practical and theoretical knowledge at a face-to-face level dedicated to assisting in the care of the person, affecting the well-being of their psychological and physical health. Objective: to identify academic stress in UCSG nursing students of online modality, during the pandemic. Methodology: this research of descriptive level, quantitative method with cross-sectional prospective design. Population: The study was given in 327 students of the nursing career from first to seventh years to them, to which an online survey with questionnaire of closed questions was carried out. Results: 33% of the students presented stress during the pandemic, more females in the first cycle from 18 to 24 years old from urban origin due to academic obligations (31%), virtual exams, uploading homework to the platform and exposing their work. Conclusion: 33% of university students suffer from a lot of stress due to different situations such as academic overload. In relation to the stressors that the students faced, 31% were due to academic obligations. 26% requested support from family members, friends to express their emotions.
Description: El estrés académico es un problema de salud para los estudiantes de enfermería, ya que son más vulnerables a estresores por obligaciones académicas y por pertenecer a una carrera de ciencias de la salud de gran sacrificio y de conocimientos tanto práctico como teórico a nivel presencial dedicados a la asistencia del cuidado de la persona afectando el bienestar de su salud psicológica y física. Objetivo: identificar el estrés académico en los estudiantes de enfermería de la UCSG de modalidad online, durante el confinamiento. Metodología: Esta investigación de nivel descriptivo, método cuantitativo con diseño prospectivo transversal. Población: El estudio se dio en 327 alumnos de la carrera de enfermería de primero a séptimo años a los mismo, que se realizó una encuesta online con cuestionario de preguntas cerradas. Resultados: De los cuales el 33 % en los estudiantes presentaron estrés durante la pandemia, presenciaron más las mujeres de primer ciclo de 18 a 24 años de edad de procedencia urbana debido a las obligaciones académicas (31%), exámenes virtuales, subir las tareas a la plataforma y al exponer sus trabajos. Conclusión: El 33% de los universitarios sufren de mucho estrés debido a las diferentes situaciones como son la sobrecarga académica. En relación a los estresores a los que se enfrentaron los estudiantes fue el 31% por obligaciones académicas. El 26% solicitaron apoyo al familiar, los amigos para expresar sus emociones.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19130
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Enfermería

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-MED-ENF-761.pdf2,19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons