Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19442
Title: | Análisis de la implementación del teletrabajo y su incidencia en la organización y función de los docentes en una Unidad Educativa en sector sur de Guayaquil. |
Authors: | Figueroa Chávez, Melanie Judith Vera Molina, Daniel Iván |
metadata.dc.contributor.advisor: | Díaz Aveiga, Nelly Kathyuska |
Keywords: | GESTIÓN ADMINISTRATIVA;TRABAJO VIRTUAL;CALIDAD DE VIDA;INSTITUCIÓN EDUCATIVA |
Issue Date: | 21-Sep-2022 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | The objective of this degree work is to analyze the implementation of teleworking and its impact on the organization and functions of teachers in an educational unit located in the southern sector of Guayaquil. For this, a quantitative and qualitative, non-experimental, field, descriptive and cross sectional research design was carried out, using the method: deductive, applying data collection techniques, the survey and interview, which was applied to a population and sample comprised of teachers. of the educational unit of the southern sector of Guayaquil, with the information collected, the data analysis was carried out, aided by bar graphs, analysis of the interviews,chi square. Among the results obtained are that 93% have resources to carry out their activities, 43% affirm that there is a workload. 3% do not agree that the established goals are achieved without difficulty, 57% met established schedules, 47% reported medical disabilities, 50% feel tired and stressed, 50% perceive recognition for the efforts they performs, 60% affirm that superiors listen to their observations, 57% add that the deadlines set are reasonable. With these data it can be concluded that the implementation of teleworking affects a lot of teachers, due to the efficiency that is desired to be achieved as an educational institution, therefore, the evaluation of teachers is necessary, to determine these factors, helping them to that they have a better adaptability in this modality, trying not to affect their family life, that is, to achieve a balance between work and personal. |
Description: | El objetivo del presente trabajo de titulación es analizar la implementación del teletrabajo y su incidencia en la organización y funciones de los docentes en una unidad educativa ubicada en el sector sur de Guayaquil. Para ello se realizó un diseño de investigación cuantitativo y cualitativo, no experimental, de campo, descriptiva y transversal, utilizando el método: deductivo, aplicando técnicas de recolección de datos la encuesta y entrevista, que fue aplicada a una población y muestra comprendida por docentes de la unidad educativa del sector sur de Guayaquil, con la información recopilada se realizó el Análisisde datos, ayudados por gráficos de barras, análisis de las entrevistas, chi cuadrado. Entre los resultados obtenidos se encuentran que el 93% cuenta con recursos para realizar sus actividades, el 43% afirman que existe carga horaria. El 3% está poco de acuerdo en que las metas establecidas son alcanzadas sin dificultad, el 57% cumplió con horarios establecidos, el 47% reportó incapacidades médicas, el 50% se siente cansado y estresado, el 50% percibe reconocimiento por las gestiones que realiza, el 60% afirma que superiores escuchan sus observaciones, el 57% agrega que los plazos fijados son razonables. Con estos datos se puede concluir que, la implementación del teletrabajo incide en mucho de los docentes, debido a la eficiencia que se desea alcanzar como institución educativa, por lo tanto, es necesaria la evaluación de los docentes, para determinar estos factores, ayudándoles a que tengan una mejor adaptabilidad en esta modalidad, procurando no afectar su vida familiar, es decir lograr el equilibrio entre lo laboral y personal. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19442 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-ECO-ADM-660.pdf | 2,16 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License