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Title: Protocolo de manejo en pacientes pediátricos con discapacidad utilizado por odontopediatras del Ecuador, A- 2022.
Authors: Moreno Avilés, Ariana Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Amado Schneider, Adriana Rocío
Keywords: ODONTOPEDIATRÍA;TELEODONTOLOGÍA;TÉCNICAS FARMACOLÓGICAS;ATENCIÓN ODONTOLÓGICA;ENFERMEDADES BUCALES
Issue Date: 12-Sep-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Currently, alterations in the oral cavity establish a health problem that affects the entire population, including pediatric patients with special disabilities. That is why it is considered necessary to know the management protocols for dental care in the office. Objective: To determine the most used protocol for the management of pediatric patients with disabilities. Materials and methods: Experimental descriptive study with a quantitative and qualitative (mixed) approach, through the use of a survey that was sent to 90 pediatric dentists currently practicing in Ecuador. Of this group, 74 responded to the surveys, of which a total of 42 pediatric dentists met the inclusion criteria, excluding the surveys that were not fully completed. Results: In the present study, the respondents indicated with 72.09% that the most prevalent disability is patients with intellectual disability, such as Down syndrome, autism spectrum disorder, epilepsy and attention deficit hyperactivity disorder. (ADHD). On the other hand, 17.78% of the pediatric dentists surveyed consider that the “show-tell-do” technique is the most used to care for patients with disabilities. Within the pharmacological techniques, the most used was conscious sedation with 52.38%. Conclusion: The most recurrent type of disability in the dental office is intellectual disability. The most widely used behavior management technique is the “tell-show-do” technique.
Description: Actualmente, las alteraciones en la cavidad oral establecen un problema de salud que afecta a toda la población incluidos a los pacientes pediátricos con discapacidades especiales. Es por ello, que se considera necesario conocer los protocolos de manejo para la atención odontológica en el consultorio. Objetivo: Determinar el protocolo más usado para manejo de pacientes pediátricos con discapacidad. Materiales y métodos: Estudio descriptivo experimental con enfoque cuantitativo y cualitativo (mixto), a través de la utilización de una encuesta que fue enviada a 90 odontopediatras que ejercen actualmente en Ecuador. De este grupo, 74 respondieron las encuestas, de las cuales un total de 42 odontopediatras cumplieron los criterios de inclusión, excluyendo las encuestas que no fueron completadas en su totalidad. Resultados: En el presente estudio los encuestados señalaron con un 72,09% que la discapacidad más prevalente son los pacientes con discapacidad intelectual, como el síndrome de Down, el trastorno de espectro autista, la epilepsia y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Por otro lado, el 17,78% de los odontopediatras encuestados consideran que la técnica de “mostrar-decir-hacer” es la más utilizada para atender a los pacientes con discapacidad. Dentro de las técnicas farmacológicas la más utilizada fue la sedación consciente con un 52,38%. Conclusión: El tipo de discapacidad más recurrente en la consulta dental es la discapacidad intelectual. La técnica de manejo de conducta más utilizada es la técnica de “decir-mostrar-hacer”.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19756
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