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Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/20824
Title: Estudio preliminar sobre el uso del material recuperado de pavimento asfáltico (RAP) en mezclas calientes.
Authors: Tinoco Vasquez, Darwin Andrés
Feijóo Malhaber, Jean Carlos
metadata.dc.contributor.advisor: Mera Intriago, Walter Antonio
Keywords: MEZCLAS ASFÁLTICAS;HORMIGÓN ASFÁLTICOS;REJUVENECEDOR;DISEÑO MARSHALL;PAVIMENTOS ASFÁLTICOS
Issue Date: 23-Feb-2023
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: In recent years, there has been a growing awareness of the need to generate a circular economy with regard to road construction materials. Because of this, the reuse of deteriorated asphalt pavements removed by milling the roads once they have completed their service life is promoted. The objective of the following work is to evaluate the fatigue and deformatio n behavior of hot asphalt mixtures made with variable RAP contents, by means of dynamic tests with NAT equipment, as well as the impact of water damage by means of retained indirect tensile strength, which will allow comparisons to be made and their possible behaviors to be assessed. For the study, an Ecuadorian base asphalt classified as AC-20, with and without rejuvenator, was used. In addition, as a starting point for the present investigation, a Marshall asphalt mix design provided by a local company was used, with crushed aggregates of alluvial origin. This design was mixed in percentages of 10 and 20% with a sample of RAP with known characteristics. Dynamic performance tests were applied to the 6 mixtures made with NAT equipment; stiffness modulus, uniaxial cyclic compression (Creep), fatigue and finally, water damage was evaluated by means of the TSR test. From the results obtained, it can be highlighted that the addition of RAP in low quantities in hot asphalt mixtures did not considerably alter their behavior, being exclusively the water damage parameter the one that suffered a negative impact. However, it should be mentioned that most of the requirements evaluated were established for conventional mixes, so that failure to comply with them does not condition the application of this type of mixes, for example, in second-order roads.
Description: En los últimos años se ha generado conciencia sobre generar una economía circular, debido a esto, se promueve la reutilización de los pavimentos asfálticos deteriorados y retirados mediante fresado una vez que hayan cumplido con su periodo de servicio. El objetivo del siguiente trabajo es evaluar el comportamiento a la fatiga y las deformaciones de mezclas asfálticas calientes confeccionadas con contenidos de RAP variables, mediante el empleo de pruebas dinámicas con el equipo NAT, así como el impacto del daño en agua mediante la resistencia a la tracción indirecta retenida, lo que permitirá establecer comparaciones y valorar sus posibles comportamientos. Para el estudio, utilizamos un asfalto base ecuatoriano clasificado como AC-20, con y sin rejuvenecedor. Además, para la presente investigación se utilizó un diseño Marshall de mezcla asfáltica otorgado por una empresa local y que sus agregados son triturados y de origen aluvial. Al diseño se lo mezcló en porcentajes de 10 y 20% con una muestra de RAP con características conocidas. A las 6 mezclas se le aplicaron pruebas dinámicas de desempeño con el equipo NAT; módulo de rigidez, compresión cíclica uniaxial (Creep), fatiga y se evaluó el daño en agua (TSR). La adición de RAP en bajas cantidades en mezclas asfálticas en caliente no alteró considerablemente el comportamiento de las mismas, siendo exclusivamente el parámetro del daño por agua aquel que sufrió un impacto negativo, las exigencias evaluadas están planteadas para mezclas convencionales por lo que el incumplimiento no condiciona la aplicación de este tipo de mezclas.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/20824
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