Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/20888
Title: | La implementación de los jueces sin rostro en el Ecuador. |
Authors: | Maya Fierro, Jenny Teresita |
metadata.dc.contributor.advisor: | Paredes Cavero, Ángela María |
Keywords: | DERECHO;SEGURIDAD JURÍDICA;DEBIDO PROCESO;LEGISLACIÓN INTERNA |
Issue Date: | 14-Apr-2023 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | Faceless judges are part of a specialized justice system for the prosecution of certain crimes. Said system arises as an imminent response to the impossibility of the State to guarantee the safety and life of the officials of the judicial apparatus. The purpose of this essay is to study the compatibility and applicability of a system of faceless judges for the new Anti-Corruption Judicial Unit created by the Judicial Council. Its creation and emergence will depend on the non-transgression of rights such as due process, impartiality of the judge, legal certainty, right to a natural judge and the defense of the defendant. Within the present work the nature, function, object and social factors that determine the birth of faceless judges in a justice system are explained. In addition, the applicability or not of the system of faceless judges will be described for the new Anti-Corruption Judicial Unit created by the Council of the Judiciary, exposing reasons and solutions to the problems encountered. In Colombia, neighboring country was the pioneer in establishing faceless judges, plagued by crime and violence expressed through new demonstrations and especially the consolidation of certain armed groups, are the main background to the emergence of faceless justice. Thus, we can see that Colombia, with a small geographical territory and approximately in the 1990s with 36 million inhabitants, had one of the highest rates of homicide and criminality in the world. We can also cite that faceless justice may have been born in our neighbouring country in response to a growing trend of criminal actions against persons involved in the administration of justice, including lawyers. According to data from the Andean Commission of Jurists (Colombia), between 1979 and 1991,515 cases of violence against lawyers, judges and magistrates were recorded, of which 278 were homicides. Given theXI different social and legal realities between countries such as Ecuador, Colombia and Peru, it is necessary to conduct an analysis regarding the compatibility of a specialized justice system in our normative and jurisprudential system. In order to be able to observe whether or not the system of faceless judges is viable, we must demonstrate the limits on the subject imposed on us by our domestic legislation, such as the Constitution itself and the Organic Code of the Judiciary, but also taking as reference local and international jurisprudence that refer to due process and faceless judges. Faceless justice creates a legal conflict with respect to the rights guaranteed to the accused in both international treaties and domestic legislation that may be undermined by this special system of justice. In Ecuador, the Constitution is the most senior legal instrument, and al |
Description: | Los jueces sin rostro son parte de un sistema de justicia especializada para el juzgamiento de determinados delitos. Dicho sistema surge como inminente respuesta ante la imposibilidad del Estado de garantizar la seguridad y vida de los funcionarios del aparato judicial. El objeto del presente ensayo es el estudio de compatibilidad y aplicabilidad de un sistema de jueces sin rostro para la nueva Unidad Judicial Anticorrupción creada por el Consejo de la Judicatura. Su creación y surgimiento dependerán de la no transgresión a derechos como el debido proceso, imparcialidad del juzgador, la seguridad jurídica, derecho a un juez natural y a la defensa del procesado. Dentro del presente trabajo se explica la naturaleza, función, objeto y factores sociales que determinan el nacimiento de los jueces sin rostro en un sistema de justicia. Además, se describirá la aplicabilidad o no del sistema de jueces sin rostro para para la nueva Unidad Judicial Anticorrupción creada por el Consejo de la Judicatura, exponiendo razones y soluciones a los problemas encontrados. En Colombia, país vecino fue el pionero en establecer los jueces sin rostro, azotados de la criminalidad y violencia expresados a través de nuevas manifestaciones y sobre todo la consolidación de ciertos grupos armados, son los principales antecedentes al surgimiento de la justicia sin rostro. Así, podemos ver que Colombia, con un territorio geográfico pequeño y aproximadamente en los años 90 con 36 millones de habitantes, poseía uno de los índices más altos del mundo de homicidios y criminalidad. Asimismo, podemos citar que la justicia sin rostro pudo haber nacido en nuestro país vecino en respuesta a una creciente tendencia de acciones delictivasIX contra personas relacionadas a la administración de justicia, incluidos abogados. Según datos de la Comisión Andina de Juristas (Colombia), entre 1979 y 1991, se registraron 515 casos de violencia contra abogados, jueces y magistrados, de las cuales 278 fueron homicidios. Siendo las realidades sociales y jurídicas distintas entre países como Ecuador, Colombia y Perú, es necesario realizar un análisis respecto a la compatibilidad de una justicia especializada en nuestro sistema normativo y jurisprudencial. Con la finalidadde poder observar si es o no viable el sistema de jueces sin rostro debemos evidenciarlos límites respecto al tema que nos impone nuestra legislación interna como la propia Constitución y el Código Orgánico de la Función Judicial, pero a su vez tomando como referencia jurisprudencia local e internacional que hagan referencia al debido proceso y los jueces sin rostro. La justicia sin rostro crea conflicto jurídico respecto a derechos garantizados al imputado tanto en tratados internacionales como en legislación interna que se pueden ver mermados ante dicho sistema especial de justicia. En el Ecuador, la Constitución es el instrumento jurídico de mayor jerarquía, por lo que todos los actos del poder y normas deberán guardar conformidad con lo expuesto en la carta magna. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/20888 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Derecho (SED) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-JUR-DER-MD-540.pdf | 689,88 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License