Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/21103
Title: | Afrontamiento y tolerancia al estrés en adolescentes embarazadas que asisten a un hospital de la ciudad de Guayaquil, mayo 2022 – abril 2023. |
Authors: | Bajaña García, María Fernanda Bravo Olvera, Ericka Mishell |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cepeda López, Silvia María |
Keywords: | ENFERMERÍA MATERNO INFANTIL;EMBARAZO ADOLESCENTE;FACTORES PSICOSOCIALES;EFECTOS PSICOLÓGICOS |
Issue Date: | 2-May-2023 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | Coping with stress is understood as the state in which the adolescent experiences physiological and psychological alterations during pregnancy as a consequence of a change to a different environment. Objective: To determine coping and stress tolerance in pregnant adolescents who attend a hospital in the city of Guayaquil, May 2022 - April 2023. Methodology: quantitative, descriptive, prospective, cross-sectional. Population: 300 pregnant adolescents. Sample: 171 pregnant women who meet the inclusion criteria. Technique: Survey / Direct observation. Instrument: CAE Questionnaire and Check List. Results: Among the characteristics, adolescents from 16 to 17 years old (44%), of mixed ethnicity (100%), of civil union status (69%), of secondary education level (74%), of housewife occupation, predominated. (77%). In biological aspects, they do not attend prenatal check-ups (43%), have not had abortions (67%), had more than 3 deliveries (58%), did not have their complete vaccinations (50%) and their menarche was 16 to 17 years (44%). In psychological aspects, they had no psychiatric history (74%), did not present rejection of the fetus (91%) and had not presented inability to communicate (74%). In coping and tolerance, they resorted to positive reappraisal (46%), had an open emotional expression (44%), used negative self-focusing (42%). Conclusion: For coping and tolerance of stress, they resort to positive reappraisal, search for social support, open emotional expression; that is to say that when the pregnant adolescent has high levels of stress, she presents different ways of dealing with the daily circumstances that arise. |
Description: | El afrontamiento del estrés, se entiende como el estado que el adolescente experimenta durante el embarazo alteraciones fisiológicas y psicológicas como consecuencia de un cambio a un entorno diferente. Objetivo: Determinar el afrontamiento y tolerancia al estrés en adolescentes embarazadas que asisten a un hospital de la ciudad de Guayaquil, mayo 2022, abril 2023. Metodología: cuantitativo, descriptivo, prospectivo, de corte transversal. Población: 300 gestantes adolescentes. Muestra: 171 gestantes que cumplen con criterios de inclusión. Técnica: Encuesta / Observación directa. Instrumento: Cuestionario CAE y Check List. Resultados: Entre las características predominaron adolescentes de 16 a 17 años (44%), de etnia mestiza (100%), de estado civil unión libre (69%), de nivel de educación secundaria (74%), de ocupación ama de casa (77%). En aspectos biológicos, no asisten a los controles prenatales (43%), no ha tenido abortos (67%), tuvo más de 3 partos (58%), no tuvo sus vacunas completas (50%) y su menarquía fue de 16 a 17 años (44%). En aspectos psicológicos, no tenían antecedentes psiquiátricos (74%), no presentó rechazo del feto (91%) y no había presentado incapacidad de comunicación (74%). En el afrontamiento y tolerancia, recurrieron a la reevaluación positiva (46%), tuvo una expresión emocional abierta (44%), usó la auto focalización negativa (42%). Conclusión: Para el afrontamiento y tolerancia del estrés, recurren a la reevaluación positiva, búsqueda de apoyo social, expresión emocional abierta; es decir que cuando la adolescente embarazada tiene altos niveles de estrés, presenta distintas formas de afrontar las circunstancias diarias que se presentan. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/21103 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Enfermería |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-PRE-MED-ENF-803.pdf | 1,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License