DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23421
Title: Evaluación de factibilidad de un centro de comercialización de bovinos en pie en el cantón Balzar, provincia del Guayas.
Authors: Constante Guerrero, Stefano Omar
metadata.dc.contributor.advisor: Franco Rodríguez, John Eloy
Keywords: PRODUCCIÓN GANADERA;ESTUDIO DE FACTIBILIDAD;OFERTA Y DEMANDA;SECTOR GANADERO
Issue Date: 30-Aug-2024
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The limited application of new technological areas in the livestock sector, as well as the need to apply cleaner production approaches, have been identified as the keys to maximizing both economic and social benefits. The Balzar canton lacks optimal conditions for the marketing activities of Live Cattle, which is why the objective of the project was to evaluate the feasibility for the creation and operation of a Live Cattle Marketing Center that contributes to the strengthening of the livestock value chain and the sustainable economic development of the Balzar canton. The methodology considered consisted of a descriptive scope, mixed approach, non experimental research design and a deductive study method. The population was 96 livestock producers from the canton and 101 consumers who were surveyed to obtain the required information. Among the most relevant results identified regarding the supply, it was identified that in the Balzar canton there are 32,534 heads of cattle, in addition a slaughtering center is in operation in which between 45 to 50 heads of cattle are slaughtered per week. The effective demand of the canton is 25%, that is, a total of 9,469 inhabitants who consume meat with a frequency of two or more times per week. By estimating the costs of the establishment and the income, a NPV of USD 1 007 million and an IRR of 67% were obtained, which indicates that there is viability for its implementation.
Description: La limitada aplicación de nuevos ámbitos tecnológicos en el sector pecuario, así como la necesidad de aplicar enfoques de producción más limpia se han identificado como las claves para potencializar los beneficios tanto económicos y sociales. El cantón Balzar carece de las condiciones óptimas para las actividades de comercialización de Ganado Bovino en Pie por lo cual el objetivo del proyecto fue evaluar la factibilidad para la creación y operación de un Centro de Comercialización de Ganado Bovino en Pie que contribuya con el fortalecimiento de la cadena de valor ganadera y el desarrollo económico sostenible del cantón Balzar. La metodología considerada consistió en un alcance descriptivo, enfoque mixto, diseño de investigación no experimental y un método deductivo de estudio. La población fueron 96 productores ganaderos del cantón y a 101 consumidores a quienes se les realizó una encuesta para obtener la información requerida. Entre los resultados más relevantes se identificó respecto a la oferta se identificó que en el cantón Balzar existen 32 534 cabezas de ganado vacuno, además se encuentra en funcionamiento un centro de faenamiento en el que se faenan entre 45 a 50 cabezas de bovino por semana. La demanda efectiva del cantón es del 25 %, es decir un total de 9 469 habitantes que consumen carne con una frecuencia de dos a más veces por semana. Al estimar los costos del establecimiento y los ingresos se obtuvo un VAN de USD 1 007 millones y un TIR de 67 %, lo que indica que existe viabilidad para su implementación.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23421
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Ingeniería Agropecuaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UCSG-C389-22971.pdf2,25 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons