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Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23654
Titre: Evaluación de las capacidades neurocognitivas en niños con cáncer : un enfoque desde la hospitalización en SOLCA 2024.
Auteur(s): Pérez Marques, Naomi Bethsabe
Sotomayor Monroy, Kleber Alfredo
metadata.dc.contributor.advisor: Chang Catagua, Eva de Lourdes
Mots-clés: REHABILITACIÓN NEUROCOGNITIVA;FISIOTERAPIA ONCOLÓGICA;VALORACIÓN COGNITIVA;PACIENTE PEDIÁTRICO
Date de publication: 16-sep-2024
Editeur: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Résumé: Neurocognitive abilities refer to the human ability to perform complex mental functions such as understanding, reasoning, concentrating, processing information, learning, communicating effectively, and skillfully manipulating objects. However, in cases of severe pathologies such as cancer, these abilities can be significantly compromised or affected, especially in pediatric patients. Objective: To evaluate neurocognitive abilities in children with cancer hospitalized at SOLCA 2024. Materials and Methods: A non-experimental, cross-sectional, and descriptive study was conducted in a sample of 93 children from the pediatric hospitalization area. Scales such as the Oxford Cognitive Screen (OCS), the Pediatric Quality of Life Inventory (PEDSQL), the Karnofsky Scale, and the Segmental Assessment of Trunk Control (SATCo) were used. Results: Deficiencies were found in the percentage of the population according to the OCS in neurocognitive abilities such as: attention (43%), verbal memory (40%), orientation (39%), numerical processing (38%), calculation (34%), praxis (23%) and executive functions (14%). The quality of life according to PEDSQL was 56.25%, the functionality was adequate according to the Karnofsky index (82%), that is, the population presents signs and discomfort of the disease. Finally, trunk control is considered best (18/20) regarding SATCo. Conclusion: The evaluation shows deficiencies in neurocognitive abilities, especially in attention, memory, orientation, numerical gnosis, praxis and execution. Additionally, the quality of life is regular, and the functionality is adequate, but there are signs of the disease. Trunk control is best. It is important to consider these neurocognitive deficiencies to provide correct rehabilitation protocols to children with cancer.
Description: Las capacidades neurocognitivas se refieren a la habilidad humana para realizar funciones mentales complejas, como comprender, razonar, concentrarse, procesar información, aprender, comunicarse efectivamente y manipular objetos con destreza. Sin embargo, en casos de patologías severas como el cáncer, estas capacidades pueden verse comprometidas o afectadas de manera significativa, especialmente en el paciente pediátrico. Objetivo: Evaluar las capacidades neurocognitivas en niños con cáncer hospitalizados en SOLCA 2024. Materiales y Métodos: En una muestra de 93 niños del área de hospitalización pediátrica se realizó un estudio no experimental, transversal y descriptivo en el cual se utilizaron escalas como: Oxford Cognitive Screen (OCS), Pediatric Quality of Life Inventory (PEDSQL), Escala Karnofsky y Segmental Assessment of Trunk Control (SATCo). Resultados: Se encontraron deficiencias expresadas en porcentaje poblacional acorde a la OCS en capacidades neurocognitivas como: atención (43%), memoria verbal (40%), orientación (39%), procesamiento numérico (38%), cálculo (34%), praxia (23%) y funciones ejecutivas (14%). La calidad de vida acorde a PEDSQL fue del 56.25%, la funcionalidad adecuada según el índice de Karnofsky (82%), es decir, la población presenta signos y molestias de la enfermedad. Por último, el control de tronco se considera óptimo (18/20) referente a SATCo. Conclusión: La evaluación muestra deficiencias en capacidades neurocognitivas, especialmente en atención, memoria, orientación, gnosia numérica, praxia y ejecución, adicionalmente, la calidad de vida es regular y la funcionalidad adecuada, pero hay signos de la enfermedad. El control de tronco es óptimo. Es importante considerar estas deficiencias neurocognitivas para brindar correctos protocolos de rehabilitación a los niños con cáncer.
URI/URL: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23654
Collection(s) :Trabajos de Titulación - Carrera de Fisioterapia

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