![]() |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/24608
Title: | Regulación vial para vehículos menores motorizados dedicados a servicios delivery en Ecuador. |
Authors: | Quiñonez Quiñonez, Marjorie Lorena Montaño Burbano, Eduardo Alexander |
metadata.dc.contributor.advisor: | Gómez Villavicencio, Roxana Irene |
Keywords: | SEGURIDAD VIAL;TRANSPORTE DE DELIVERY;ESTÁNDAR DE CALIDAD;PARÁMETROS DE SEGURIDAD |
Issue Date: | 1-Feb-2025 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | During the Covid 19 pandemic, the home delivery service was boosted through the use of recognized means of transportation such as smaller motorized vehicles or motorcycles. The rise of this type of services brought with it the lack of regulations for the implementation of product delivery services, as well as those that carry out this activity independently. From the labor field, to the field of quality law, road safety and competition, it became a challenge not only for the law in Ecuador, but for the world, since this proposal of services and transportation and deliveries is here to stay.The Organic Law on Land Transportation, Traffic and Road Safety (2018), regarding this type of transportation with the commercial objective of providing home delivery services, known as “delivery”, is not expressly considered in the transportation catalog. of a commercial type in Art. 57, which prevents the generation of a regulatory framework that allows a parameterization of quality and road safety standards for deliveries on motorcycles, in antinomy with the principles of the Ecuadorian system of the quality in terms of excellence which dictates that “It is the obligation of government authorities to promote standards of quality, technical efficiency, effectiveness, productivity and social responsibility; established in the Law of the Ecuadorian quality system article 2 paragraph 4. |
Description: | Durante la pandemia del Covid 19, se dinamizó el servicio de entregas a domicilio mediante el uso de medios de transportes como los vehículos menores motorizados o motos. El auge de este tipo de servicios trajo consigo la falta de normativas para la implementación de servicios de delivery de productos, así como aquellos que realizan dicha actividad de manera independiente. Desde el campo laboral, hasta el campo del derecho de calidad, seguridad vial y competencia, se volvió un desafío no solo para el derecho en el Ecuador, sino para el mundo, ya que esta propuesta de servicios y transporte y entregas, llegó para quedarse. La Ley orgánica de transporte terrestre tránsito y seguridad vial (2021), en cuanto a este tipo de transporte con el objetivo comercial de prestación de servicios de entregas a domicilio, conocidos como “delivery”, no se encuentran expresamente considerados en el catálogo de trasporte de tipo comercial en el artículo 57, lo que impide la generación de un marco regulatorio que permita una parametrización de estándares de calidad y de seguridad vial para los deliverys en motos, en antinomia con los principios del sistema ecuatoriano de la calidad en cuanto a la excelencia que dicta que “Es obligación de las autoridades gubernamentales propiciar estándares de calidad, eficiencia técnica, eficacia, productividad y responsabilidad social; establecido en la Ley del sistema ecuatoriano de la calidad artículo 2 numeral 4. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/24608 |
Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Derecho (SED) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UCSG-C416-24103.pdf | 587,82 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License