DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/25226
Title: Estudio del comportamiento de elección de servicios para mascotas en la ciudad de Machala.
Authors: Verdy Carmona, Teddy Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Valencia Macías, Lorgia Del Pilar
Keywords: COMPORTAMIENTO DEL CONSUMIDOR;SERVICIO MASCOTAS;ANIMAL DOMÉSTICO;INVESTIGACIÓN DE MERCADO
Issue Date: 2-Sep-2025
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The present study analyzes the behavior of choosing pet services in the City of Machala, identifying the key factors that shape their decision-making. It starts by addressing the growing demand for specialized pet care and the need to understand what drives people to prefer one provider over another. The main goal is to analyze consumer behavior in this sector, while the specific objectives include the theoretical foundation, the identification of the most demanded services, the analysis of the factors that influence the choice and the characterization of the consumer profile. To carry this out, the study uses a mix of quantitative and qualitative methods. Surveys were conducted with pet owners in Machala to obtain data on their preferences and consumption habits, in addition to interviews with sector specialists, including veterinarians, pet stylists and marketing experts. The findings reveal that service quality is the top priority for consumers, followed closely by personalized attention and trust in the provider. Flexible hours and convenient location also play a big role in decision-making. Interestingly, while price does matter, it's not the most important factor. In addition, a highly receptivity towards digitalization is observed, although there is still a part of the market that prefers traditional methods. Based on these results, a proposal is designed based on a loyalty and personalization model for pet services, which integrates strategies such as memberships and rewards, digitalization of appointments and consultations, quality certifications, digital marketing and optimization of accessibility.
Description: El presente estudio analiza el comportamiento de elección de servicios para mascotas en la ciudad de Machala, identificando factores clave que influyen en la toma de decisiones de los propietarios. El problema actual es la demanda en crecimiento de servicios especializados y la necesidad de conocer porque clientes elijen o no a ciertos proveedores. El objetivo general es indagar en los patrones de consumo en esta categoría de negocio, mientras tanto los objetivos específicos abordan la fundamentación teórica, identificación de cuáles serían los servicios con más demanda, el análisis de los distintos factores que intervienen en la elección del proveedor y la caracterización del perfil del consumidor. La metodología es una mezcla de un enfoque cualitativo y cuantitativo. Adicionalmente, se hicieron encuestas a distintos perfiles de propietarios de mascotas de Machala con el fin de obtener más datos sobre sus preferencias, además se realizó entrevistas a profundidad a personas consideradas especialistas como lo son veterinarios, estilistas de mascotas y expertos en marketing. Entre los hallazgos más importantes que fueron encontrados es que la calidad es más importante que precios bajos. Seguido aquello la personalización y la confianza al proveedor destaca como factores decisivos. Asimismo, la flexibilidad horaria y la ubicación son determinantes, mientras que el precio no es el principal criterio de selección. A partir de estos resultados, se diseña una propuesta basada en un modelo de fidelización y personalización de servicios para mascotas, que integra estrategias como membresías y recompensas, digitalización de citas, certificaciones de calidad y marketing digital.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/25226
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Mercadotecnia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UCSG-C408-24741.pdf1,63 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons