![]() |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/25716| Title: | Actitud hacia la investigación científica en estudiantes de Enfermería de una universidad de Guayaquil |
| Authors: | Castro Velásquez, Michelle Noemi Velasco Rivadeneira, Christie Ariana |
| metadata.dc.contributor.advisor: | Muñoz Aucapiña, Miriam Jaqueline |
| Keywords: | ENFERMERÍA;INVESTIGACIÓN;ACTITUD INVESTIGATIVA;FORMACIÓN INVESTIGATIVA |
| Issue Date: | 1-Sep-2025 |
| Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
| Abstract: | Scientific research is an important tool for developing new knowledge, continuously improving the quality of healthcare, and strengthening evidence-based professional practice. General Objective: To determine the attitude toward scientific research among nursing students at a university in Guayaquil, in order to identify factors that facilitate or hinder their involvement in scientific processes. Methodology: A descriptive study with a quantitative approach and cross-sectional design was conducted through the application of a structured questionnaire that evaluated the affective, cognitive, and behavioral dimensions of the students' research attitude. Population: The sample consisted of 414 nursing students from a university in Guayaquil, selected using non-probability sampling to ensure the relevance and representativeness of the results. Conclusion: The results show that, although most students recognize the importance of research for their professional training and the development of evidence-based care, several barriers limit their active participation. These include the perception of difficulty, limited methodological training, academic overload, and so on. Recommendations: We suggest strengthening faculty support to improve students' methodological and motivational competencies, using pedagogical strategies that foster a strong research culture from the early academic years, thus promoting an active commitment to research that positively impacts the quality of future professional practice |
| Description: | La investigación científica es una herramienta importante para el desarrollo de nuevos conocimientos, la mejora continua en la calidad de atención en salud y el fortalecimiento de la práctica profesional basada en evidencia. Objetivo General: Determinar la actitud hacia la investigación científica en estudiantes de Enfermería de una universidad de Guayaquil, con la finalidad de identificar factores que faciliten o dificulten su involucramiento en procesos científicos. Metodología: Se llevó a cabo un estudio descriptivo, de enfoque cuantitativo y diseño transversal, mediante la aplicación de un cuestionario estructurado que evaluó las dimensiones afectiva, cognitiva y conductual de la actitud investigativa en los estudiantes. Población: La muestra estuvo conformada por 414 estudiantes de la carrera de Enfermería de una universidad de Guayaquil, seleccionados mediante muestreo no probabilístico, con el propósito de garantizar la pertinencia y representatividad de los resultados. Conclusión: Los resultados evidencian que, aunque la mayoría de los estudiantes reconocen la importancia de la investigación para su formación profesional y el desarrollo del cuidado basado en evidencia, existen diversas barreras que limitan su participación activa. Entre estas se destacan la percepción de dificultad, la escasa formación metodológica, la sobrecarga académica etc. Recomendaciones: Se sugiere fortalecer el acompañamiento docente para mejorar las competencias metodológicas y motivacionales de los estudiantes estrategias pedagógicas que fomenten desde los primeros ciclos académicos una cultura investigativa sólida. promoviendo así un compromiso activo con la investigación que impacte positivamente en la calidad del ejercicio profesional futuro |
| URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/25716 |
| Appears in Collections: | Trabajos de Titulación - Carrera de Enfermería |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| UCSG-C424-25193.pdf | 997,27 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
