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Title: Evaluación de la comunicación terapéutica de enfermería profesional en la atención de pacientes psiquiátricos en el Instituto de Neurociencias de la ciudad de Guayaquil.
Authors: Mejillones Tomalá, Mairi Tairy
Mendoza Solórzano, Vanessa Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Erazo Freire, Rosario Mercedes
Keywords: COMUNICACIÓN TERAPÉUTICA;PACIENTE PSIQUIÁTRICO;RELACIÓN TERAPÉUTICA;COMUNICACIÓN TERAPÉUTICA
Issue Date: 28-Aug-2017
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The work of investigative titration was developed in order to understand the importance of therapeutic communication, which establishes the psychiatric patient with the nursing professional. The present study was carried out in the Psychiatr ic Hospital of the Institute of Neurosciences of the city of Guayaquil, which was directed to the nursing professionals of the morning section, where it was evidenced that its main problem is the lack of therapeutic communication with the residents of the areas consulted; where nursing professionals mention that because of the lack of time they adjust to their daily duties, since they have to value, supply drugs, among other activities, in the short term. Methodological Desi gn. - The methodological diagnosis that was made in the present project obtained the following results: Descriptive, in which it was possible to evaluate and to determine the therapeutic communication; Bibliographical, is in charge of analyzing the primordial theories of Psychiatric nursing. Nursing professionals in the morning section, made up of fifteen people, were the object of research for the applied survey and with the two variables examined, it was pointed out that: 69% of the respondents know the therapeutic communication; In the three previous years, 54% received training in therapeutic communication; 62% are aware of the phases of an ill - patient therapeutic relationship; 46% do not know the Joyce Theory of Travelbee and stated that if you know Virginia Henderson's theory; 38% know little about Peplau's theory; 62% provide about two hours a day to develop therapeutic communication with patients; 92% assured that they know about the techniques and phases of therapeutic communication, 61% and 77% did not answer the open questions of knowledge.
Description: El trabajo de titulación investigativa se desarrolló con el fin de comprender la importancia de la comunicación terapéutica, que establece el paciente psiquiátrico con el profesional de enfermería. El presente estudio se lo efectuó en el Hospital Psiquiátrico del Instituto de Neurociencias de la ciudad de Guayaquil, el cual, fue dirigido a los profesionales de enfermería de la sección matutina, en donde se evidenció que su principal problema es la falta de comunicación terapéutica con los residentes de las áreas consultadas; donde los profesionales de enfermería mencionan que por la falta de tiempo se ajustan en su deberes cotidianos, ya que tienen que valorar, suministrar fármacos, entre otras actividades, en un corto plazo. Diseño Metodológico.- El diagnóstico metodológico que se realizó en el presente proyecto obtuvo los siguientes resultados: Descriptivo, en el que se pudo valorar y determinar la comunicación terapéutica; Bibliográfico, se encarga de analizar las teorías primordiales de enfermería Psiquiátrica. Los profesionales de enfermería de la sección matutina conformados por quince personas, fueron objeto de investigación para la encuesta aplicada y con las dos variables examinadas se destacó que: El 69% de los encuestados conocen la comunicación terapéutica; En los tres años anteriores el 54% obtuvo capacitación de comunicación terapéutica; el 62% conocen las fases de una relación terapéutica enfermo- paciente; el 46% no conoce la Teoría de Joyce Travelbee y manifestaron que si conoce la teoría de Virginia Hendersón; el 38% conoce poco sobre la teoría de Peplau; el 62% brinda unas dos horas diarias para desarrollar la comunicación terapéutica con enfermos; el 92% aseguraron que conocen sobre las técnicas y fases de la comunicación terapéutica, el 61% y el 77% no contestaron a las preguntas abiertas de conocimiento.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/8985
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Enfermería

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