DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10304
Title: Diseño de un producto de aviturismo para diversificar la oferta turística en la reserva de producción de fauna del Chimborazo.
Authors: Torres Pulgar, Cristopher Raphael
metadata.dc.contributor.advisor: Gutiérrez Northia, Aline
Keywords: TURISMO SOSTENIBLE;POTENCIAL FAUNÍSTICO;AVITURISTA;PRODUCTOS TURÍSTICOS;SISTEMA TURÍSTICO
Issue Date: 8-Mar-2017
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The following survey is intended to elaborate a birdwatching touristic product within the Chimborazo Fauna Reservation. It was mandatory to determinate the birdwatching potential, this objective was achieved with bibliographic review, as well as explorations journeys and bird counting at the main trails inside the protected area. It also determinate the current state of the touristic system of the Reservation and its surrounding zone. It was analyzed the elements necessaries to satisfy the needs of the possible birders. After checking the birdwatching market overseas and locally, it was required to understand the profile of visitors to the Chimborazo Fauna Reservation, as the possible birdwatching consumers. For these reasons, they have been elaborated interviews to tour operators, tour guides and well-known birding investigators in order to achieve a wide idea for the survey. Also an enquiry took to the visitors took place within the Fauna Reservation, to comprehend their motivations, and heir predisposition to participate in a birding tour. Finally, it was proposed the creation of a birdwatching product complementary to the traditional tourism offer that allows to give an added value to a well-recognized attractive, also It is proposed a Birdwatching Guide of the Chimborazo Fauna Reservation with observation tips. Everything with an integral focus that permits the visitors to have an unforgettable visit, in order to increase the last of their stay time and economic consumption.
Description: El presente estudio tiene como fin la creación de un producto de aviturismo dentro de la Reserva de Producción de Fauna del Chimborazo, por lo que es necesario identificar el potencial avifaunístico existente, lo cual se consiguió a través de la revisión bibliográfica, así como visitas de exploración y conteos de aves en las principales rutas dentro de la Reserva. También se determinó el estado del sistema turístico del área protegida y su zona adyacente, necesarios para cubrir las necesidades de los posibles consumidores de un producto de observación de aves. Después de revisar el mercado de observación de aves a nivel internacional, nacional y local se buscó elaborar el perfil de los actuales visitantes de la Reserva, así como el de los posibles usuarios de un producto de aviturismo dentro de la misma. Por tal motivo se realizaron entrevistas a tour operadores, guías de turismo, expertos ornitólogos y reconocidos investigadores para tener una idea más holística del presente tema de investigación. Igualmente se realizó una encuesta a los visitantes a la Reserva, para conocer a fondo de su perfil, motivaciones y predisposición a participar de un recorrido de aviturismo. Para finalizar se propone la creación de un producto de observación de aves, complementario a la oferta turística ya, que permita darle un valor agregado a un atractivo bien posicionado en el mercado, junto a una guía de observación de las aves más emblemáticas de la Reserva y consejos para poder detectarlas. Todo con un enfoque integral que permita una experiencia inolvidable para el visitante al mismo tiempo que se busca extender el tiempo de estadía en las zonas adyacentes y se aumenta la derrama económica del turismo
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10304
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Ingeniería en Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-AETH-500.pdf4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.