DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10411
Title: Intención de consumo responsable en la generación de los millennials de la ciudad de Guayaquil.
Authors: Roldán Carrillo, Zamarys Liliana
Cortez Correa, Joselyn Dayane
metadata.dc.contributor.advisor: Jácome Ortega, Mariella Johanna
Keywords: CONSUMO RESPONSABLE;MILLENNIALS;RESPONSABILIDAD SOCIAL;IMAGEN CORPORATIVA;COMPORTAMIENTO PLANIFICADO;DESARROLLO SOSTENIBLE
Issue Date: 12-Mar-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This research work has as main objective to demonstrate if environmental awareness exists in consumers between 20 and 34 years of the city of Guayaquil through the evaluation of the intention of consumption by two aspects: a) the concern for the environment that the consumer claims to have and b) the valuation of the conduct of the companies in regard to social responsibility and environmental impact. The research is based on the theory of planned behavior of Icek Ajzen (1991) which indicates that the intention is reached by three variables: a) subjective norm, b) attitude and c) perceived control. These variables were studied in the theoretical framework together with issues related to corporate social responsibility and were measured through a questionnaire of 35 affirmations and four demographic questions on the Likert scale.The research is quantitative using the hypothetical -deductive research method. The purpose of research is correlational and explanatory. The factor reduction technique of the exploratory factor analysis was applied to identify each of the factors and thus check the hypotheses raised using statistical techniques such as chi-squared test and ANOVA contingency tables. As a conclusion it was obtained that the millennials of the city of Guayaquil do have environmental awareness and they have the intention of re sponsible consumption but they do not always end up in action. This is why strategies were developed for companies, the State and millennials to work together to consume responsibly.
Description: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo principal demostrar si la conciencia ambiental existe en los consumidores entre 20 y 34 años de la ciudad de Guayaquil a través de la evaluación de la intención de consumo por medio de dos aspectos: a) la preocupación por el medio ambiente que el consumidor afirma tener y b) la valoración de la conducta de las empresas respecto a temas de responsabilidad social e impacto ambiental. La investigación se basa en la teoría del comportamiento planificado de Icek Ajzen (1991) la cual indica que la intención se alcanza mediante tres variables: a) norma subjetiva, b) actitud y c) control percibido. Estas variables fueron estudiadas en el marco teórico junto a temas relacionados a la responsabilidad social corporativa y medidas a través un cuestionario de 35 afirmaciones y cuatro preguntas demográficas en escala Likert. La investigación es cuantitativa utilizando como método de investigación el hipótetico-deductivo. El alcance de la investigación es correlacional y explicativo. Se aplicó la técnica de reducción de factores del análisis factorial exploratorio para identificar cada uno de los factores y así comprobar las hipótesis planteadas utilizando técnicas estadísticas como chi -cuadro y tablas de contingencia ANOVA. Como conclusión se obtuvo que los millennials de la ciudad de Guayaquil si poseen conciencia ambiental y tienen intención de consumo responsable pero no siempre terminan en la acción. Es por esto, que se elaboraron estrategias para que las empresas, el Estado y los millennials trabajen en conjunto para consumir responsablemente.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10411
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-ADM-459.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons