DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10773
Title: Programa de cocina para web dirigido a adultos y jóvenes de Guayaquil.
Authors: Hidalgo Chang, Arianna Fiorella
metadata.dc.contributor.advisor: Murga Tenempaguay, Julia Martha
Keywords: PRODUCCIÓN AUDIOVISUAL;PROGRAMA WEB;PROGRAMA CULINARIO;PRE-PROUDUCCIÓN;DIRECCIÓN ARTÍSTICA;PLATAFORMAS DIGITALES;GASTRONOMÍA ECUATORIANA
Issue Date: 14-Mar-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The audiovisual production of cooking shows has found exponential growth in digital platforms. Cases such as Tasty, from the US production company BuzzFeed, shows that this type of content has a high acceptance of internet users and social networks. Ecuador is no stranger to this trend, and the productions designed for television have been moved into the web, for example, Molinari TV. The proposal of this work is to take advantage of the attraction and interest generated by the contents related to food, but with an additional 'seasoning': Preparation of recipes at a low cost, according to the economic conditions of the target audience of this project: adults and young people from the city of Guayaquil, who has an average income of one to three basic salaries. Therefore, the four chapters of Cook Time, offers under the tutorial format the options of how to prepare four recipes with an investment of less than $10. Cook Time broadcasts in its first 'menu' of episodes the preparation of green tortillas, humitas, strawberry cheescake and gnocchi, dishes that also integrate as basic ingredients products from Ecuador, which are part of the country's food heritage, prepared in a healthy and nutritious manner. In this way it is intended to highlight the cultural value of national cuisine and promote a healthy diet, taking into account that one of the biggest public health problems is overweight and obesity. Regarding the conceptual aspects of Cook Time's audiovisual production, it should be noted that the program is based on the tutorial format (how to make) with a combination of reality and with a natural improvisation of the talents, typical on videos broadcast on YouTube and social networks. In a preliminary exhibition, Cook Time received positive comments from the public fond of good food, and constructive criticism from professionals specialized in audiovisual production
Description: La producción audiovisual de programas de cocina ha encontrado en las plataformas digitales un espacio de crecimiento exponencial. Casos representativos como Tasty, de la productora estadounidense BuzzFeed, evidencian que este tipo de contenidos tienen una alta aceptación de los internautas y usuarios de redes sociales. Ecuador no es ajeno a esta tendencia, y producciones concebidas inicialmente para la televisión tradicional se han trasladado a la web, por ejemplo, Molinari TV. La propuesta del presente trabajo es aprovechar la atracción e interés que generan los contenidos relacionados con comida, pero con un 'condimento' adicional: preparación de recetas a bajo costo, acorde a las condiciones económicas del público objetivo de este proyecto: adultos y jóvenes de la ciudad de Guayaquil, quienes tiene un promedio de ingresos de uno a tres salarios básicos unificados como promedio. Por eso, los cuatro capítulos de Cook Time, ofrece bajo el formato tutorial las opciones de cómo preparar cuatro recetas con una inversión menor a 10 dólares. Cook Time difunde en su primer 'menú' de episodios la preparación de tortillas de verde, humitas, cheescake y ñoquis, platos que además integran como ingredientes básicos productos originarios de Ecuador, que son parte del patrimonio alimentario del país, preparados de manera sana y nutritiva. De esta manera se pretende resaltar el valor cultural de la gastronomía nacional y promover una alimentación saludable, tomando en cuenta que uno de los problemas de salud pública es el sobrepeso y obesidad. En relación con los aspectos conceptuales de la producción audiovisual de Cook Time hay que destacar que el programa se basa en el formato tutorial (how to make) con una combinación de reality con una improvisación natural de los talentos, propia de los videos difundidos en YouTube y redes sociales. En una exhibición preliminar, Cook Time recibió comentarios positivos del público aficionado a la buena alimentación, y críticas constructivas de profesionales especializados en la producción audiovisual.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10773
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera en Producción y Dirección en Artes Audiovisuales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ART-IPDA-83.pdf5,23 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons