Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10859
Title: | El estrés y su relación con el desempeño de los conductores de las unidades de transporte intraprovincial del cantón Daule. |
Authors: | Robalino Aillón, Ronald Omar |
metadata.dc.contributor.advisor: | Zerda Barreno, Elsie Ruth Sopó Montenegro, Gerson Rosenberg |
Keywords: | ESTRÉS LABORAL;DESEMPEÑO LABORAL;CONDUCTORES;TRANSPORTE INTRAPROVINCIAL;CANTÓN DAULE;ECUADOR |
Issue Date: | 25-Jun-2018 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | The present research work deals with the study of the work stress of the drivers of the intraprovincial transport units of the Daule canton and its relationship with the labor performance levels presented by them. This issue is being developed for the first time, which gives it an important relevance and scope for those interested: transport operators of the Daule canton and University . Throughout the investigation are the most important definitions of the subject covered, as well as its transcendence aroun d the world, at the business and social level. In the same way, necessary information is revealed from the target group analyzed, where it is emphasized that the absenteeism index is high due to apparent causes of gastrointestinal and respiratory diseases, mostly. The mixed research model used allows us to investigate quantitative approaches (using the theoretical model of Karasek - Johnson through surveys of a sample of 300 drivers) and qualitative (exploratory research of the target group), giving a better spectrum of the situation studied, which leads to the affirmation of the proposed hypothesis: Work stress in drivers, if it is related to job performance, because the criterion that most worries them is their job stability. An improvement proposal is devel oped with five axes of action that provide a new way of managing personnel. This proposal can help the situation of drivers of operators systematically impacting their physical and mental health, in addition to providing benefits for all involved. |
Description: | El presente trabajo de investigación trata acerca del estudio del estrés laboral de los conductores de las unidades de transporte intraprovincial del cantón Daule y su relación con los niveles de desempeño laboral que presentan los mismos. Este tema se ha desarrollado por primera vez, lo que le otorga relevancia y un importante alcance para los interesados: operadoras de transporte del cantón Daule y Universidad. A lo largo de la presente investigación se encuentran las más importantes definiciones del tema abarcado, así como su transcendencia alrededor del mundo, a nivel empresarial y social. De igual forma se desprende información necesaria del grupo objetivo analizado, de donde se enfatiza que el índice de ausentismo se eleva por causas aparentes de enfermedades gastrointestinales y respiratorias, mayormente. El modelo de investigación mixta utilizado, permitió indagar en los enfoques cuantitativo (utilizando el modelo teórico de Karasek - Johnson mediante encuestas sobre una muestra de 300 conductores) y cualitativo (investigación exploratoria del grupo objetivo), otorgando un mejor espectro de la situación estudiada lo que conlleva a la afirmación de la hipótesis planteada: El estrés laboral en los conductores , sí tiene relación con el desempeño laboral, pues el criterio que más les preocupa es su estabilidad laboral. A su vez, se desarrolla una propuesta de mejora con cinco ejes de acción que proporcionan una nueva manera de administración del personal , que puede ayudar a la situación laboral de los conductores de las operadoras repercutiendo sistemáticamente en su salud física y mental, además otorga beneficios para todos los implicados. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10859 |
Appears in Collections: | Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-POS-MAE-174.pdf | 2,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License