DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10928
Title: Reestructura organizacional de una empresa PYMES y propuesta de reingeniería.
Authors: Tobar León, Martha María
Merchán Vaca, Adriana María
metadata.dc.contributor.advisor: Cornejo Robayo, Jazmín Angélica
Keywords: REINGENIERÍA;MEJORA CONTINUA;COMPETITIVIDAD;PYMES;ESTRUCTURA ORGANIZACIONAL;ECUADOR
Issue Date: 11-Jul-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This research has been elaborated to analyze the relation between the organizational structure and competitiveness through field research that allows us to propose a reengineering of processes in the office and computer supply company, Mervasa S.A. Some important changes are proposed to improve the efficiency of the processes and to increase the company sales to satisfy customer needs. A descriptive study was carried out, through surveys of external and internal clients. Structured questionnaires were applied, Likert scale; Additionally, a study of the value chain was lead through an interview with the legal representative manager of the company to collect clear and concrete information on the department functions and to know the opinion of the team workers company to reinforce the investigation. There is a lack of an organizational structure and a deficient process in the operative functions that does not allow the company to be competitive in the market. As a result, a reengineering plan is proposed that involves a process of commercial, administrative and financial restructuring that maximizes the productivity of its operations and thereby achieve the direction of the company towards new and better opportunities in the market.
Description: El presente trabajo de investigación ha sido realizado para analizar la relación entre la estructura organizacional y la competitividad a través de una investigación de campo que permite proponer una reingeniería de procesos en la empresa de suministros de oficina y computación, Mervasa S.A. Se proponen algunos cambios importantes que mejoraran la eficiencia de los procesos e incrementaran las ventas de forma paulatina en la empresa, siempre considerando la satisfacción del cliente. Se realizó un estudio descriptivo, mediante dos encuestas a clientes externos e internos. Se aplicaron cuestionarios estructurados, tipo escala de Likert; adicional, se realizó un estudio de la cadena de valor, a través de una entrevista a la representante legal para recolectar información clara y concreta sobre el funcionamiento de los diferentes procesos y conocer la opinión de la gerente y propietaria para reforzar la investigación. Se evidencia la falta de estructura organizacional y un deficiente proceso en sus funciones operativas que le impide a la compañía posicionarse y ser competitivos en el mercado. Como resultado se propone un plan de reingeniería que involucra un proceso de reestructuración comercial, administrativa y financiera que permiten maximizar la productividad de sus operaciones y con ello lograr el redireccionamiento de la empresa hacia nuevas y mejores oportunidades en el mercado.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10928
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MAE-183.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.