DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10986
Title: Relación entre el bienestar financiero y la salud mental en los trabajadores profesionales de la ciudad de Guayaquil.
Authors: Mancheno Torres, Mónica Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Lobos Andrade, German Enrique
Zerda Barreno, Elsie Ruth
Keywords: BIENESTAR FINANCIERO;DEPRESIÓN;ANSIEDAD;ESTRÉS FINANCIERO;EDUCACIÓN FINANCIERA;ECUADOR
Issue Date: 20-Aug-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The aim of this research is to find the relationship between the financial well-being and the problems of mental health in the professional workers of the Guayaquil city. The methodological design for this study was an approach of not experimental, transverse and correlational-causal type to verify the hypothesis, the scales of depression, anxiety and stress DASS-21 and the scale of financial well-being formed a part of this analysis, with a sample to convenience of 441 professional individuals of the third and fourth level of education, polled in the Catholic University of Santiago of Guayaquil, where there was demonstrated that when the revenue increase, the financial well-being is better with a level of significance of (1%). In addition, to major depression, anxiety and stress, minor financial well-being with a level of significance of (5%), concluding that mental health in the professional workers depends on the financial well-being and that there is a relationship between the financial well-being and the depression, anxiety and stress. Therefore, the hypothesis was accepted by a negative but significance result of (1%), as it is observed in the correlation analysis, under the indicators of Cronbach's Alpha 0,789 and KMO 0,926. In addition, after results it introduced the proposal of the project an investment of a platform e- learning, where it will be inserted a program of financial education named PLANEFEC (Plan of Financial Education Ecuador) for the General Basic Education in Ecuador that understands the level of Basic Education, Middle Education and Highest Education.
Description: El objetivo de este trabajo de investigación es encontrar la relación entre el bienestar financiero y los problemas de salud mental en los trabajadores profesionales de la ciudad de Guayaquil. El diseño metodológico para este estudio fue un enfoque de tipo no experimental, transversal y correlacional-causal para probar la hipótesis, las escalas de depresión, ansiedad y estrés DASS-21 y la escala de bienestar financiero formaron parte de este análisis, con una muestra a conveniencia de 441 individuos profesionales de tercer y cuarto nivel de educación, encuestados en la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, donde se evidenció que a mayor ingreso mayor bienestar financiero con un nivel de significancia del 1%. Además, se halló que a mayor depresión, ansiedad y estrés, menor bienestar financiero con un nivel de significancia del 5%, concluyendo que la salud mental en los trabajadores profesionales depende del bienestar financiero y que existe una relación entre el bienestar financiero y la depresión, ansiedad y estrés. Así también, se aceptó la hipótesis con un resultado negativo pero significativo del 1%, tal y como se observa en el análisis de correlación bajo los indicadores de Alfa de Cronbach 0,789 y KMO 0,926. Además, luego de los resultados obtenidos se presenta la propuesta del proyecto donde se sugiere la inversión de una plataforma e – learning, donde se insertará un programa de educación financiera denominado PLANEFEC (Plan de Educación Financiera Ecuador) para la Educación General Básica en Ecuador que comprende el nivel de Educación Básica, Educación Media y Educación Superior.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/10986
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MAE-185.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.