DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11126
Title: Plan de marketing para la marca de zapatos pancos alpargatas en la ciudad de Guayaquil.
Authors: Noriega Moscoso, Andrea Soledad
Olivares Romo, Dayanna Fabiola
metadata.dc.contributor.advisor: Béjar Feijoó, María Fernanda
Keywords: PLAN DE NEGOCIO;INVESTIGACIÓN DE MERCADO;POSICIONAMIENTO DE MARCA;COMPORTAMIENTO DEL CONSUMIDOR;ZAPATOS ARTESANALES
Issue Date: 11-Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The project presented consists in the elaboration of a marketing plan for the brand Pancos espadrilles in Guayaquil city with the purpose of obtaining an opportunity in Guayaquil’s market for this footwear category which at the moment is a trend in Ecuador and around the world. Pancos is a company dedicated to make handmade shoes with techniques that were provided from artisans in Otavalo. The situational analysis made of Ecuador and the performance of the construction industry, the essential keys and the values that determine the opportunities that exist throughout the development of the project conclude that the cultural and political factors are the greates influencers of the internal project. In addition of knowing the competitive environment that currently has the category and that it has great potential to growth for the brand, since it uses new craft trends in the market combined with modern designs. In the other hand, market research, products within the category of handmade shoes and consumers in Ecuador have a notorious interest to purchase handmade footwear. Likewise, it was determined the opinion people had on the logo Pancos is currently managing, the strategies of the communication campaign and other elements that welcome the brand in Guayaquil’s market and the visits and purchases in the physical store. Therefore, an approach was used to increase digital technologies seems it was the preference of consumers, clients and users investigated. A financial analysis is performed in order to measure the profitability of the project by increasing sales, in addition to analyzing the feasibility of the same indicator such as marketing ROI, which are shown in a favorable scenario for the development of the project, obtaining a much clearer picture for the company in case of applying the project and start showing viable and effective solutions.
Description: El proyecto presentado a continuación consiste en la elaboración de un plan de marketing para la marca de Alpargatas Pancos en la ciudad de Guayaquil con el fin de obtener una oportunidad en el mercado guayaquileño para esta categoría de calzado lo cual marca tendencias en el país. Pancos es una empresa dedicada a la elaboración de zapatos artesanales con técnicas provenientes de artesanos otavaleños. Además se realizó un análisis situacional donde mediante el análisis del PESTA se definieron las oportunidades y amenazas que puedan existir a lo largo del desarrollo del proyecto determinando así que el factor cultural y político es el de mayor influencia dentro del proyecto. Realizando una investigación de mercado de tipo exploratoria, para conocer los comentarios y opiniones de los consumidores sobre los productos artesanales. Así mismo se ejecutó una investigación concluyente descriptiva, para conocer los hábitos de los ciudadanos de la ciudad de Guayaquil, analizando e identificando las preferencias al momento de decidir que calzado comprar. Basado en los resultados obtenidos, se realizó una nueva propuesta del logo de la marca y la estrategia de la campaña comunicacional y otros elementos que permitirán dar a conocer la marca en el mercado de Guayaquil y el consumo en la tienda física. Se realiza un análisis financiero con el fin de medir la rentabilidad del proyecto, mediante el incremento de las ventas además se analiza la factibilidad del mismo mediante indicadores como el marketing ROI, los cuales muestran un escenario favorable para el desarrollo del proyecto.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11126
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Ingeniería en Marketing

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-CIM-434.pdf3.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.