DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11575
Title: Plan de comunicación administrativo para la empresa Andipuerto S.A.
Authors: Rodríguez Murillo, Jean Carlos
metadata.dc.contributor.advisor: Carrera Buri, Félix Miguel
Keywords: PLAN DE COMUNICACIÓN;EMPRESA ANDIPUERTO;PRODUCTIVIDAD;SERVICIO AL CLIENTE;LIDERAZGO
Issue Date: 20-Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The purpose of this project is to develop an administrative communication plan for the company Andipuerto S.A. through organizational diagnostic tools that involve the preferences of the internal public and increase their levels of productivity and customer service. The instrument used is called the Integral Diagnostic Questionnaire, known as the model of the six factors, which consists of a data collection process to diagnose the internal problems of the company caused by the influence of the external environment. The present investigation is of non-experimental type, cross-section, quantitative approach and descriptive scope. The survey was carried out to 110 workers of the company, prior agreement with the top management. The results show that the leadership factor presents the highest score, while factors such as internal relations, the reward system and the organizational structure presented the lowest scores. Based on this input, the proposal for a communication plan was developed, focused on eliminating or mitigating the negative effects of previously assessed diagnostic factors. The plan included seven initiatives derived from the three diagnostic factors with the lowest scores.
Description: El propósito del presente proyecto consiste en desarrollar un plan de comunicación administrativo de la empresa Andipuerto S.A. por medio de instrumentos de diagnóstico organizacional que involucre las preferencias del público interno e incremente sus niveles de productividad y servicio al cliente. El instrumento empleado se denomina Cuestionario de Diagnóstico Integral, conocido como el modelo de los seis cuadros, que consiste en un proceso de recolección de datos para diagnosticar los problemas internos de la empresa provocados por la influencia del ambiente externo. La presente investigación es de tipo no experimental, de corte transversal, de enfoque cuantitativo y de alcance descriptivo. Se realizó la encuesta a 110 trabajadores de la empresa, previo acuerdo con la alta gerencia. Los resultados evidencian que el factor de liderazgo presenta la calificación más alta, mientras que factores como las relaciones internas, el sistema de recompensas y la estructura organizacional presentaron las calificaciones más bajas. A partir de este insumo fue desarrollada la propuesta de un plan de comunicación, enfocada a eliminar o mitigar los efectos negativos de los factores de diagnóstico evaluados previamente. El plan incluyó siete iniciativas derivadas de los tres factores de diagnóstico con las calificaciones más bajas.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11575
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Gestión Empresarial Internacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-GES-514.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.