DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11826
Title: Edificio de servicios académicos UCSG.
Authors: Vallejo Vera, Maurchell Gonzalo
metadata.dc.contributor.advisor: Alicea Matos, Mónica
Keywords: DISEÑO ARQUITECTÓNICO;DISEÑOS Y PLANOS;ESPACIOS CULTURALES;EDIFICIOS PARA LA EDUCACIÓN;AULARIO;ACTIVIDADES ACADÉMICAS;COMUNIDAD UNIVERSITARIA
Issue Date: 21-Sep-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: We are faced with the problem of designing a space that articulates academic and administrative functions within the university campus, with the objective of satisfying a floating population of approximately 600 interfaculty students per class hour. Starting from the human being development as the elementary origin of the academic activities and fundamental component of the societies, it was the identity nexus with which the objective of the project was determined. But how to transform an anthropological perspective into a design resource ?. Faced with this question, design tools were determined such as the analysis of objects linked to the identity of the context, which generates a system of order that reinforces the conceptualization and allows to defne materials, functions and forms. These decisions are complemented with the analysis of the architectural references, analysis of the contextual determinants and influential historical value. with which to determine function, formal, materiality and concept guidelines that justify the focus of the project. In response we have the AU640 project that prioritizes spatial introspection, seeking to protect academic activities from the immediate context, with independent volumes connected through roadways allowing free circulation through the building, creating spaces of coexistence for the university community.
Description: Nos enfrentamos a la problemática de diseñar un espacio que articule funciones académicas y administrativas dentro del campus universitario, con el objetivo de satisfacer de espacios una población flotante aproximadamente 600 estudiantes interfacultades por hora de clases. Partiendo desde el desarrollo ser humano como origen elemental de las actividades académicas y componente fundamental de las sociedades, fue el nexo de identidad con el que se determinó el objetivo del proyecto. Pero ¿cómo transformar una perspectiva antropológica en un recurso de diseño? Frente a esta cuestión, se determinaron herramientas de diseño como el análisis de objetos vinculados a la identidad del contexto, el cual genere un sistema de orden que refuerce la conceptualización y permita definir materiales, funciones y formas. Estas decisiones se complementan con el análisis de las referencia arquitectónicas, análisis de las condicionantes del contexto y valor histórico influyente. con las cuales determinar lineamientos de función, formal, materialidad y concepto que justifiquen el enfoque del proyecto. Como respuesta tenemos el proyecto AU640 que prioriza la introspección espacial, buscando proteger las actividades académicas del contexto inmediato, con volúmenes independientes conectados a través de caminerías permitiendo la libre circulación a través del edificio, creando espacios de convivencia para la comunidad universitaria.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11826
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ARQ-CA-354.pdf69,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.