DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11867
Title: Diagnóstico del modelo de gestión por procesos y propuesta de un plan de mejoras para la Microempresa Luis Felipe en la ciudad de Machala.
Authors: Celi Herrera, Ana Belén
metadata.dc.contributor.advisor: Baño Hifóng, María Mercedes
Keywords: MICROEMPRESA;GESTIÓN ADMINISTRATIVA;PROCESOS ADMINISTRATIVOS;MANUAL DE FUNCIONES;PLAN DE MEJORAS
Issue Date: 16-Oct-2018
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The family micro-enterprise of blacksmithing and locksmith Luis Felipe, has more than 25 years in the market of the city of Machala, province of El Oro; its growth lies in the quality of the final product delivered to the customer, which has differentiated it from the competition. However, due to the demands of the market, the appearance of new competitors and, above all, the current empirical management in the Luis Felipe workshop, have caused the workshop to stop serving the total number of orders entering the business. The objective of this work is to identify the shortcomings of the internal processes of the workshop and to suggest recommendations by means of the diagnosis of the current business situation using the descriptive, documentary and field research techniques to know the most relevant internal flows of the workshop. Similarly, through interviews conducted with the workshop workers, the profiles, aspirations, most recurrent problems, strengths and weaknesses of the workshop and of the surveys made to the most recurrent clients were identified; It was determined that it is necessary to propose an improvement plan for internal processes, establish the manual of functions, propose a new work organization chart and redefine the strategic plan, all in order to make each of the business activities more efficient, optimizing the operative resources and, at the same time, linking the administrative processes to the fulfillment of the objectives and goals of the company.
Description: La microempresa familiar de herrería y cerrajería Luis Felipe, lleva más de 25 años en el mercado de Machala, provincia de El Oro; su crecimiento radica en la calidad del producto entregado al cliente. Sin embargo, debido a las exigencias del mercado, aparición de nuevos competidores y, sobre todo la actual administración empírica que manejan en el taller, han provocado que dejen de atender el total de pedidos que ingresan al negocio. El objetivo de este trabajo, es identificar las falencias de los procesos internos del taller y sugerir recomendaciones por medio del diagnóstico de la situación actual del negocio utilizando las técnicas de investigación descriptiva, documental y de campo para conocer los flujos internos más relevantes. Así también, por medio de las encuestas realizadas a los clientes más recurrentes y, de entrevistas realizadas a los trabajadores y propietarios del taller, se identificaron los perfiles, problemas del Taller, y se determinó que es necesario proponer un plan de mejoras dentro de los cuales se encuentran: mejorar los procesos internos, establecer el manual de funciones, proponer un nuevo organigrama de trabajo, contratar nuevo personal técnico y administrativo, y establecer un plan de socialización como estrategia para aumentar la cartera de clientes, todo en aras de hacer eficiente cada una de las actividades del negocio, optimizando los recursos y, a su vez, vincular los procesos administrativos al cumplimiento de los objetivos y metas del taller.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11867
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MAE-212.pdf1,38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons