Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11940
Title: | Incidencia de las TIC en el liderazgo de las instituciones educativas particulares del sector norte de Guayaquil. |
Authors: | Morán Vera, Ricardo Stalin |
metadata.dc.contributor.advisor: | Carvache Franco, Orly Daniel Vélez Barros, Cecilia Isabel |
Keywords: | LIDERAZGO;TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN;GESTIÓN EDUCATIVA;ORGANIZACIÓN EDUCATIVA;INSTITUCIÓN EDUCATIVA |
Issue Date: | 24-Oct-2018 |
Publisher: | Universidad Católica de Santiago de Guayaquil |
Abstract: | Every institution from the moment of its creation must set a goal to be a leader in its respective sector. From there, the importance of establishing its mission and vision. To achieve that leadership, institutions must use the necessary tools. In the case of educational institutions, they must use information and communication technologies, which allow them to be internally communicated among managers, teachers, administrative staff, students and attorneys; and they must also be communicated externally with organizations or foundations that provide high quality content, so it is important to establish agreements with organizations worldwide, offering the International Baccalaureate Program. This project aims to give the guidelines to other institutions that are in the background and that wish to be leading institutions in the next five years. By helping these institutions achieve leadership, they are contributing to improving the quality of learning processes in Ecuador. We want to diminish the marked dispersions that exist today, both in the quality of education, as in infrastructure, level of ICT sophistication and in the cost of the pension. This will improve the quality of educational management that demands greater leadership from its authorities, using information technologies. Hence, the relevance of studying whether ICT impact positively on the leadership of educational institutions. |
Description: | Toda institución desde el momento de su creación debe trazarse como meta ser líder en su respectivo sector. De allí, la importancia de establecer su misión y visión. Para alcanzar ese liderazgo las instituciones deben utilizar las herramientas necesarias. En el caso de las instituciones educativas deben emplear tecnologías de información y comunicación, que les permita estar comunicados internamente entre directivos, docentes, personal administrativo, estudiantes y apoderados; y también deben estar comunicados externamente con organizaciones o fundaciones que aporten con contenido de alta calidad, por ello es importante establecer convenios con organizaciones a nivel mundial, ofrecer el Programa de Bachillerato Internacional. Este proyecto pretende dar las directrices a otras instituciones que se encuentran en segundo plano y que deseen ser instituciones líderes en los próximos cinco años. Al contribuir a que estas instituciones alcancen el liderazgo, se está contribuyendo a mejorar la calidad en los procesos de aprendizaje en el Ecuador. Se desea disminuir las marcadas dispersiones que existen en la actualidad, tanto en la calidad de la educación, como en infraestructura, nivel de satisfacción de TIC y en el costo de la pensión. Con esto se conseguirá mejorar la calidad en la gestión educativa la cual demanda de un mayor liderazgo de sus autoridades, empleando tecnologías de la información. De aquí la relevancia de estudiar si las TIC impactan positivamente en el liderazgo de las instituciones educativas. |
URI: | http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/11940 |
Appears in Collections: | Trabajos de Grado - Maestría en Administración de Empresas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T-UCSG-POS-MAE-218.pdf | 2,06 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License