DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14171
Title: Determinación de un modelo de calidad de servicio en restaurantes de la ciudad de Zaruma.
Authors: Romero Orellana, Juan Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Valencia Macías, Lorgia Del Pilar
Keywords: CALIDAD DE SERVICIO;SATISFACCIÓN DEL CLIENTE;MODELO SERVQUAL;DESARROLLO TURÍSTICO
Issue Date: 18-Feb-2020
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The quality of service is to meet customer expectations to ensure full satisfaction, therefore in the present investigation, the main objective is the Determination of a service quality model in restaurants in the city of Zaruma. In the research methodology, a sample of three hundred and sixty-six tourists was used and was based on the Servqual model, whose research techniques were used: survey for tourists participating in the research consisting of five variables: tangible elements, reliability, ability to Answer, security, empathy. Qualitative research was conducted through interviews with tourists and restaurant owners to gain greater knowledge of the study variables. With the application of quantitative and qualitative techniques, it can be demonstrated that there is a minimum percentage of dissatisfaction in the tangible elements, of response capacity, so a proposal is developed to strengthen opportunities and eliminate threats with new strategies that provide new forms of tourist attention
Description: La calidad de servicio es cumplir con las expectativas del cliente para garantizar la plena satisfacción, por tanto en la presente investigación, el objetivo principal es la Determinación de un modelo de calidad de servicio en restaurantes de la ciudad de Zaruma. En la metodología de investigación se utilizó una muestra de trescientos sesenta y seis turistas y se basó en el modelo Servqual, cuyas técnicas de investigación utilizadas fueron: encuesta para turistas participantes en la investigación que consta de cinco variables: elementos tangibles, confiabilidad, capacidad de respuesta, seguridad, empatía. Se realizó una investigación cualitativa por medio de entrevistas a turistas y dueños de los restaurantes para alcanzar mayor conocimiento de las variables de estudio. Con la aplicación de las técnicas cuantitativas y cualitativas se puede demostrar que existe un porcentaje mínimo de insatisfacción en los elementos tangibles, de capacidad de respuesta, por lo que se desarrolla una propuesta para fortalecer oportunidades y eliminar amenazas con nuevas estrategias que aporten nuevas formas de atención al turista.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14171
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Marketing (SED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-MD-CM-218.pdf2,56 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons