DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14883
Title: Propuesta de diseño de producto “turismo de voluntariado” para aumentar el turismo receptivo en el Ecuador.
Authors: Gonzales Montezuma, Diana Carolina
Torres Fernandez, Joselyne Milena
metadata.dc.contributor.advisor: Pinos Guerra, Mariela Ercilia
Keywords: TURISMO;INVESTIGACIÓN DE MERCADO;TURISMO RECEPTIVO;PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA;VOLUNTURISMO
Issue Date: 3-Mar-2020
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The purpose of this study is to develop the product design "volunteer tourism" to increase inbound tourism in Ecuador. Therefore, it has been essential to identify the positive and improvement aspects of tourism and volunteering through diagnoses, interviews and surveys of primary actors involved in such activities. In addition, we analyzed the operational model of two organizations that volunteer in Ecuador to know the differences in their ways of operating and working in the country. The tourist package was made by means of the data obtained by the data collection techniques and the Manual for the planning of tourist products (2014), published by the Ministry of Foreign Trade and Tourism of Peru, through which several features such as the market segment to which the product is aimed, the motivations of volunteers, among others. According to the research carried out and taking as a reference the current situation of volunteer tourism in several countries, it was determined that this new line of tourism product has had worldwide growth and popularity. For this reason, through this project a structured tourist package has been proposed in order to offer tourism and volunteer activities in several regions of Ecuador.
Description: En el presente estudio se tiene como finalidad desarrollar la propuesta de diseño de producto “turismo de voluntariado” para aumentar el turismo receptivo en el Ecuador. Por ello, ha sido imprescindible identificar los aspectos positivos y de mejora del turismo y del voluntariado a través de diagnósticos, entrevistas y encuestas a actores primarios involucrados en tales actividades. Además, se analizó el modelo operativo de dos organizaciones que ofertan voluntariado en Ecuador para conocer las diferencias en sus maneras de operar y trabajar en el país. El paquete turístico se realizó por medio de los datos obtenidos por las técnicas de recogida de datos y el Manual para la planificación de productos turísticos (2014), publicado por el Ministerio de Comercio Exterior y Turismo del Perú, mediante el cual se pudieron determinar varias características como el segmento de mercado al cual está dirigido el producto, las motivaciones de los voluntarios, entre otras. De acuerdo con la investigación realizada y tomando como referencia la situación actual del turismo de voluntariado en varios países, se pudo determinar que esta nueva línea de producto turístico ha tenido crecimiento y popularidad mundial. Por tal razón, a través de este proyecto se ha propuesto un paquete turístico estructurado con el fin de ofertar actividades turísticas y de voluntariado en varias regiones del Ecuador.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/14883
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-AETH-583.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.