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Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17141
Title: La cultura organizacional como proceso de cambio en la organización CME.
Authors: Alvarado Peñafiel, Patricia Leonor
metadata.dc.contributor.advisor: Cabezas Córdova, Belén Elizabeth
Keywords: CULTURA ORGANIZACIONAL;GESTIÓN DEL CAMBIO;LIDERAZGO;DIAGNÓSTICO ORGANIZACIONAL;MOTIVACIÓN;ESTRUCTURA ORGANIZACIONAL
Issue Date: 2-Sep-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: In the present case analysis, it was possible to determine that the CME clinic is experiencing a problem in its organizational culture. Not having a strong culture where values, norms and policies are defined unbalanced the company; In addition to only focusing on its customers and not on the staff, it was what generated demotivation, lack of commitment and disloyalty towards the company. On the other hand, the personal and professional development of the collaborators was neglected, the organizational structure was centralized and the Human Talent area did not exist. That is why the first phase of the diagnosis was to understand the history of the clinic and address from the depths what the organizational culture is. Therefore, what is proposed is an intervention to change the organizational structure, where it is decentralized, to establish new key processes for the Human Talent area for the effectiveness and efficiency of the clinic; and the importance of a transformational leadership style in the founder Luis Macías and the General Director Lucas Cazar for the proper functioning of the organization and motivation of the collaborators.
Description: En el presente análisis de caso se pudo determinar que la clínica CME atraviesa un problema en su cultura organizacional. El no poseer una cultura fuerte en donde los valores, normas y políticas estén definidas desquilibró a la empresa; además de sólo enfocarse en sus clientes y no en el personal fue lo que generó desmotivación, falta de compromiso y deslealtad hacia la empresa. Por otro lado, se descuidó el desarrollo personal y profesional de los colaboradores, la estructura organizacional se encontraba centralizada y no exisitía el área de Talento Humano. Es por eso, que la primera fase del diagnóstico fue comprender la historia de la clínica y abordar desde lo más profundo qué es la cultura organizacional. Por ende, lo que se propone es una intervención del cambio de la estructura organizacional, en donde sea descentralizada, que se establezcan nuevos procesos claves para el área de Talento Humano para la eficacia y eficiencia de la clínica; y la importancia de un estilo de liderazgo transformacional en el fundador Luis Macías y el Director General Lucas Cazar para el buen funcionamiento de la organización y motivación de los colaboradores.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17141
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