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Title: Estrategias de comercialización en el sector camaronero de la provincia de Santa Elena, caso Estero de Palmar S.A.
Authors: Illescas Tomalá, Cinthya María
metadata.dc.contributor.advisor: Valencia Macías, Lorgia del Pilar
Keywords: MERCADEO DIGITAL;COMPORTAMIENTO DEL CONSUMIDOR;ESTRATEGIAS COMERCIALES;PUBLICIDAD;COMPETITIVIDAD;ACTIVIDAD CAMARONERA
Issue Date: 15-Sep-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: Due to the COVID19 pandemic, the international context of the shrimp market has significantly affected small producers, who do not have sufficient financial reserves to sustain their operating costs. This is the case of the Estero de Palmar company, whose main activity has been the exploitation of shrimp farms for packing and exporting firms, which have seen their sales drop. Given the increasing difficulty of accessing international markets, and the existence of a significant surplus of inventories, the possibility of entering the market of the Santa Elena Peninsula is raised. For this, in this essay the theoretical and empirical studies have been formulated to achieve the general objective proposed, which is to establish marketing strategies in the shrimp sector of the province of Santa Elena, in the case of the company Estero de Palmar SA, with the dual purpose of increasing sales volumes and generating short-term income. For this, a methodological framework has been carried out with a qualitative approach that proposes a field investigation that allowed characterizing the variables that intervene in the dynamics of the target market; for optimal information processing, inductive, deductive, analytical, synthetic and dialectical methodologies have been used. For the collection of primary data, the interview technique was used, aimed at individuals with high knowledge of the problem under analysis. The results, conclusions and recommendations are presented in the final sections of the study.
Description: Debido a la pandemia de COVID19, el contexto internacional del mercado de camarón ha afectado significativamente a los pequeños productores, que no cuentan con suficientes reservas financieras para sostener sus costos operativos. Este es el caso de la empresa Estero del Palmar, cuya principal actividad ha sido la explotación de criaderos de camarón para las empresas empacadoras y exportadoras, las que han visto caer sus ventas. Ante la creciente dificultad de acceder a mercados internacionales, y al existir un importante superávit de inventarios, se plantea la posibilidad de incursionar complementariamente en el mercado de la Península de Santa Elena. Para esto, en el presente ensayo se formulan los estudios teóricos y empíricos para la consecución del objetivo general planteado, que es el de establecer las estrategias de comercialización en el sector camaronero de la provincia de Santa Elena, en el caso de la empresa Estero de Palmar S.A., con la doble finalidad de incrementar los volúmenes de ventas y generar ingresos a corto plazo. Para esto se ha realizado un planteamiento metodológico con un enfoque cualitativo que propone una investigación de campo que permita caracterizar las variables que intervienen en la dinámica del mercado objetivo; para el óptimo procesamiento de la información se han empleado las metodologías inductiva, deductiva, analítica, sintética y dialéctica. Para el levantamiento de datos primarios ha conducido la técnica de la entrevista, dirigida a individuos con alto conocimiento de la problemática en análisis. Los resultados, conclusiones y recomendaciones se presentan en los apartados finales del estudio.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17244
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