DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17928
Title: Análisis de los modelos de negocio en las empresas Pymes comercializadoras de electrodoméstico, post-COVID 19, en la ciudad de Guayaquil.
Authors: Torres Peñaherrera, Mabelly Yaritza
Fuela Guapi, Josué Isaí
metadata.dc.contributor.advisor: Sopó Montero, Gerson Rosenberg
Keywords: PLAN DE NEGOCIO;COMERCIALIZACIÓN;OPERACIONES COMERCIALES;INNOVACIÓN;SECTOR COMERCIAL
Issue Date: 25-Feb-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The main objective of this work was to analyze the business models of the home appliances trading companies in the city of Guayaquil in the period 2019 and 2020. In this sense, qualitative tools were used, such as the interview with five managers of different companies to know how their business models are and how the pandemic affected them. For this purpose, the nine-block Canvas Model was used to analyze in detail each aspect in the commercial operations of this group of companies. In the same way, a characterization of this commercial sector was carried out at the national level, which showed that sales revenues decreased by almost 20% and net profits were -441% compared to 2019. In this sense, the characterization of Guayaquil companies in this commercial sector also experienced poor indicators such as a 15.1% decrease in sales and a 191.5% decrease in net profits in the analyzed period. Among the conclusions of this research is that most companies were forced to adapt to the new conditions because they had to sell other different products in the pandemic in order to keep operating in the market. In this context, the sales and communication channel were the main changes that could be known. In addition, most of these companies follow a traditional sales model without seeing great innovations.
Description: El presente trabajo tenía como objetivo principal analizar los modelos de negocio de las empresas comercializadoras de electrodomésticos en la ciudad de Guayaquil en el periodo 2019 y 2020. En este sentido, se utilizó herramientas cualitativas como la entrevista a cinco gerentes de diferentes empresas para conocer cómo son sus modelos de negocios y cómo les afectó pandemia. Para este propósito se utilizó el Modelo de Canvas de nueve bloques para analizar detalladamente cada aspectos en las operaciones comerciales de este grupo de empresas. De la misma manera, se realizó una caracterización de este sector comercial a nivel nacional, el cual mostró que los ingresos por ventas disminuyó casi 20% y las utilidades netas fueron de -441% con respecto al año 2019. En este sentido, la caracterización de las empresas guayaquileñas de este sector comercial también experimentó malos indicadores como una disminución de las ventas en 15.1% y de las utilidades netas en 191.5% en el periodo analizado. Entre las conclusiones de esta investigación está que la mayoría de las empresas se vieron obligadas a adaptarse a las nuevas condiciones debido a que tuvieron que vender otros productos diferentes en la pandemia para poder mantener operando en el mercado. En este contexto, el canal de ventas y de comunicación fueron los principales cambios que se pudieron conocer. Además, la mayoría de estas empresas siguen un modelo tradicional de ventas sin visualizarse grandes innovaciones.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/17928
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Administración de Empresas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-ADM-650.pdf3 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons