DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18104
Title: Análisis del comportamiento de consumo de seguros de asistencia médica en el cantón Loja como consecuencia de la pandemia COVID-19.
Authors: Correa Morales, Melissa Madelayne
metadata.dc.contributor.advisor: Samaniego López, Jaime Moisés
Keywords: INVESTIGACIÓN DE MERCADO;COMPORTAMIENTO DEL CONSUMIDOR;OFERTA Y DEMANDA;SEGUROS;PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA
Issue Date: 21-Feb-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This degree project is developed with the purpose of analyzing the consumer profile of the health insurance market as a consequence of the world pandemic COVID-19 in the Loja Canton. According to the research processes developed and thanks to the results obtained, it was possible to meet the objectives set, achieving to know the ideal profile for consumers of health care insurance. First, the insurance industry was investigated with reference to the current pandemic, and then the three fundamental frameworks were constructed. The theoretical framework is the exposition of research, theories and concepts to understand the subject; the referential framework identifies and exposes the background, regulations and different studies related to the research; finally, in the legal framework we present the laws and regulations of insurance in Ecuador. On the other hand, a market research was conducted to collect information, with qualitative and quantitative data, with tools such as: interviews, literature review and surveys, applied in various sectors of the Loja Canton; obtaining an analysis of the internal and external aspects of the consumers of health care insurance. The data collected were developed through interviews and surveys, with which it was possible to determine the consumer profile, the factors that influence their purchase decision and the inclination to the branches of insurance as a result of the COVID-19 pandemic.
Description: El presente proyecto de titulación es desarrollado con la finalidad de analizar el comportamiento de consumidores del mercado de seguros de asistencia médica como consecuencia de la pandemia mundial COVID-19 en el Cantón Loja. Acorde a los procesos de investigación desarrollados y gracias a los resultados obtenidos, se consiguió cumplir los objetivos planteados, logrando conocer el perfil idóneo para los consumidores de seguros de asistencia médica. Primero, se investigó la industria de Seguros con referencia a la actual pandemia por la que se atraviesa, para luego construir los tres marcos fundamentales. El marco teórico es la exposición de investigaciones, teorías y conceptos para comprender el tema; el marco referencial identificamos y exponemos los antecedentes, regulaciones y diferentes estudios relacionados a la investigación; por último, en el marco legal damos a conocer las leyes y regulaciones de los Seguros en Ecuador. Por otra parte, se realizó una investigación de mercado para recolectar información, con datos cualitativos y cuantitativos, con herramientas como: entrevistas, revisión bibliográfica y encuestas, aplicada en varios sectores del Cantón Loja; obteniendo un análisis de los aspectos internos y externos de los consumidores de seguros de asistencia médica. Los datos recogidos fueron desarrollados mediante Entrevistas y encuestas, con lo que se logró determinar el comportamiento de consumo, los factores que influyen en su decisión de compra y la inclinación a las ramas de seguros como consecuencia de pandemia COVID-19.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18104
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Marketing (SED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ESP-MD-CM-262.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons