DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18292
Title: Propuesta metodológica para la aplicación de la NIIF 9 en las PYMES del sector publicitario de la ciudad de Guayaquil.
Authors: Llerena Espinel, Gema Verónica
metadata.dc.contributor.advisor: Lucio Ortiz, Jorge Enrique
Keywords: PEQUEÑA Y MEDIANA EMPRESA;ADMINISTRACIÓN FINANCIERA;COBRANZA;INSTRUMENTO FINANCIERO;CONTROL CONTABLE;NEGOCIO PUBLICITARIO
Issue Date: 14-Feb-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This research work focuses on a "Methodological proposal for the application of NIIF 9 in SMEs in the advertising sector of the city of Guayaquil", its general objective is to design a methodological proposal for the application of NIIF 9 Financial instruments for improving the valuation of accounts receivable in SMEs in the advertising sector of the city of Guayaquil. To do this, a qualitative approach study of descriptive type, of non-experimental design, has been used, where the interview has been used as a tool that was directed to three experts from the advertising business, 3 experts in NIIF 9 Financial Instruments and 3 accountants in charge of the valuation of accounts receivable. Faced with this methodological process, it has been concluded that the current situations of the accounting area of SMEs in the city of Guayaquil carry out a basic management of financial administration, in addition, with the application of NIIF 9 Financial Instruments in accounts receivable, reduced credits that have not been paid by the established date. Finally, through the methodological guide and through the used method, the financial behavior of each debtor, payment capacity and guarantees granted can be studied.
Description: El presente trabajo de investigación se enfoca en una “Propuesta metodológica para la aplicación de la NIIF 9 en las PYMES del sector publicitario de la ciudad de Guayaquil”, su objetivo general es diseñar una propuesta metodológica para la aplicación de la NIIF 9 Instrumentos financieros para la mejora de la valoración de las cuentas por cobrar en las PYMES del sector publicitario de la ciudad de Guayaquil. Para ello, se ha utilizado un estudio de enfoque cualitativo de tipo descriptivo, de diseño no experimental, donde se ha utilizado como herramienta la entrevista que estuvo dirigida a tres expertos del negocio publicitario, 3 expertos en la NIIF 9 Instrumentos financieros y 3 contadores encargados de la valoración de las cuentas por cobrar. Frente a este proceso metodológico se ha llegado a concluir que, las situaciones actuales del área contable de las PYMES en la ciudad de Guayaquil llevan una gestión básica de administración financiera, además, con la aplicación de la NIIF 9 Instrumentos financieros en las cuentas por cobrar se han reducido los créditos que no han sido pagados a la fecha establecida. Finalmente, a través de la guía metodológica y por medio del método de puntaje de grupo de clientes, se puede evaluar el comportamiento financiero de cada deudor, capacidad de pago y garantías otorgadas.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18292
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera en Contabilidad y Auditoría CPA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-ECO-CICA-503.pdf841,47 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons