DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18797
Title: El aprendizaje autónomo como estrategia de enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera en los estudiantes de la Escuela de Idiomas de la Universidad Técnica de Manabí.
Authors: Carpio García, Juan Carlos
metadata.dc.contributor.advisor: Guzmán Calderón, Irma
Proaño Rodríguez, Galo Mario Alejandro
Alvarado Mejía, María de Lourdes
Keywords: ENSEÑANZA-APRENDIZAJE;ENSEÑANZA DE CALIDAD;ESTILOS DE APRENDIZAJE;EDUCACIÓN SUPERIOR
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The present research, consists of a conceptual, methodological and author's own analysis, properly sustained previous a search for information and a fieldwork on Autonomous Learning and learning strategies of a Foreign Language. To start, this work begins with a thorough investigation of concepts and knowledge about autonomous learning followed by types of intelligences and teaching - learning strategies; To sustain this work, it was also done a research on concepts about the evidence portfolio and its use in higher education was also carried out. After that, it became the tool for qualitativequantitative analysis of the methodology, applying surveys to teachers and students and an interview with the vice-dean of the Language and Linguistics school. Once the information was processed and after the analysis and interpretation of the results, the lack of direction of the cases was shown when assigning the tasks to the language students, resulting in the most relevant learning strategies and techniques among the students of the language school for the learning of a foreign language, finally, to create a manual of teaching and learning strategies of an FL to put into the portfolio of student and teacher evidences, in order to improve the quality of teaching and the absorption quickness of FL in the instance of autonomous learning in higher education.
Description: El presente trabajo investigativo, consta de un contenido conceptual, metodológico y análisis propio del autor, debidamente sustentados previa una amplia búsqueda de información y un trabajo de campo sobre el Aprendizaje Autónomo y las estrategias de aprendizaje de una Lengua Extranjera. Para empezar, se inicia este trabajo con una investigación exhaustiva de conceptos y saberes sobre el aprendizaje autónomo seguido de los tipos de inteligencias y estrategias de enseñanza - aprendizaje; para sustentar este trabajo, también se realizó una investigación de conceptos sobre el portafolio de evidencias y su uso en la educación superior, luego de esto, se desarrolló la investigación utilizando una metodología de corte cualitativo- cuantitativo, aplicando encuestas a docentes y estudiantes y una entrevista con el vicedecano de la escuela de Idiomas y Lingüística. Una vez realizado el tratamiento de la información y posterior al análisis e interpretación de los resultados, se evidenció la falta de dirección de los docentes al momento de asignar tareas autónomas a los estudiantes de idiomas dando como resultado las estrategias de aprendizaje más relevantes y las técnicas más eficaces entre los estudiantes de la escuela de idiomas para el aprendizaje de una lengua extranjera, finalmente se procedió crear el manual de estrategias de enseñanza-aprendizaje de una LE para que sea añadido al portafolio de evidencias del estudiante y docente, con el fin de mejorar la calidad de enseñanza y la rapidez de absorción de una LE en la instancia del aprendizaje autónomo en la educación superior.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18797
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Educación Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MES-106.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons