DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19215
Title: Propuesta de estrategias didácticas para la aplicación de metodologías activas en 4to de EGB subnivel básico.
Authors: Castro Arreaga, Hurí Belén
metadata.dc.contributor.advisor: Game Varas, Cinthya Isabel
Keywords: PROCESO DE APRENDIZAJE;INNOVACIÓN EDUCATIVA;ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS;ENSEÑANZA-APRENDIZAJE
Issue Date: 16-Sep-2022
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: A current problem in the classrooms of schools in Ecuador arises from the lack of knowledge about educational innovation and the availability of didactic strategies to generate the changes expected from education. The general objective was to analyze the active methodologies that teachers apply in the classroom to innovate in learning. The methodology established for the study was action research; together with the interview collection techniques and direct observation. The results obtained in the interview that was made up of open questions allowed to know the existence of the lack of didactic strategies in the classrooms, denoting the lack of innovation in the teaching-learning process. While direct observation favored recognition in the area of language and literature, as well as in the area of logical-mathematical thinking, new learning is not generated because the answers that the students must give.
Description: Un problema actual existente en las aulas de clases de las escuelas del Ecuador surge por la falta de conocimiento sobre la innovación educativa y disponibilidad de estrategias didácticas para generar los cambios que se esperan de la educación. El objetivo general planteado fue analizar las metodologías activas que los docentes aplican en el aula para innovar en el aprendizaje. La metodología establecida para el estudio fue la investigación de acción; conjuntamente con las técnicas de recolección de entrevistas y observación directa. Los resultados obtenidos en la entrevista que estuvo conformada por preguntas abiertas permitieron conocer la existencia de la falta de estrategias didácticas en las aulas, denotando la falta de innovación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Mientras que, la observación directa favoreció el reconocimiento en el área de lengua y literatura, así como en el área del pensamiento lógico- matemático no se generan nuevos aprendizajes porque las respuestas que deben dar las estudiantes.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/19215
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Pedagogía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-PRE-FIL-EP-177.pdf1,58 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons