DSpace logo
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/21389
Title: La incidencia de la comunicación asertiva en el desempeño laboral de los colaboradores de una empresa de productos de cuidado capilar de la ciudad de Quito en el año 2022.
Authors: Cervantes Sánchez, Valeria Estefania
metadata.dc.contributor.advisor: Camacho Villagómez, Freddy Ronalde
Keywords: COMPORTAMIENTO ORGANIZACIONAL;DESARROLLO ORGANIZACIONAL;CAPITAL HUMANO;COMUNICACIÓN ASERTIVA
Issue Date: 27-Jul-2023
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: The purpose of this project is to analyze the incidence of assertive communication on the work performance of collaborators from a hair care production company based in the city of Quito in the year 2022, with the purpose of understanding the behavior of both variables and how they are used in the company. The investigation considered to develop a quantitative methodology with a deductive approach. To obtain information, validated surveys for each of the variables were applied. Each survey was sectioned by dimensions, of which allowed them to haver greater visibility of the behaviors of the variables; evidently showing that 65.09% of the surveyed sample applied in 83.2% of assertive strategies at the time to master their emotions, eloquently express comments and opinions, in addition to demonstrating assertive actions and attitude. In terms of performance, the results allowed an observation that in general, 84.1% of the sample have competencies applicable to productivity, demonstrating skills, techniques, and methods for the development of their work, obtaining a correlation between both variables. It was concluded that there are high rated of application of assertive communication among staff within the organization, fulfilling indicators such as the mastery of emotions, expressions of ideas and opinions in an eloquent and calm manner in addition to having assertive behaviors. However, extrinsic motivation had a decreasing score due to the fact that there are no motivation plans that promote performance improvement.
Description: El presente proyecto de investigación tiene como objetivo analizar la incidencia de la comunicación asertiva en el desempeño laboral de los colaboradores de una empresa de productos de cuidado capilar de la ciudad de Quito en el año 2022, con el propósito de conocer el comportamiento de ambas variables y el uso de las mismas en la empresa. En la investigación se consideró elaborar una metodología cuantitativa con un enfoque deductivo. Para obtener información se aplicó encuestas validadas de cada una de las variables, cada encuesta se encuentra seccionada por dimensiones, las cuales han permitido tener mayor visibilidad del comportamiento de las variables, evidenciando que el 65.09% de la muestra encuestada aplicaron en un 83.2% estrategias de asertividad al momento de dominar sus emociones, expresar con elocuencia su comentarios y opiniones, además se demostraron acciones y actitud asertiva. En cuanto al desempeño los resultados permitieron observar que el 84.1% en general cuentan con competencias aplicables a la productividad, demostrando destrezas, técnicas y métodos para el desarrollo de su trabajo, obteniendo una correlación entre ambas variables. Se concluyó que existe altos índices de aplicación de comunicación asertiva entre el personal dentro de la organización, cumpliendo indicadores como: el dominio de emociones, expresión de ideas y opiniones con elocuencia y tranquilidad, además de tener acciones y comportamientos asertivos. Sin embargo, la motivación extrínseca tuvo una puntuación decreciente debido a que no existen planes de motivación que promuevan mejorar el desempeño.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/21389
Appears in Collections:Trabajos de Grado - Maestría en Gestión del Talento Humano

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UCSG-POS-MGTH-51.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons