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Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23387
Title: Discurso del imperativo de felicidad en TikTok y su influencia en centennials universitarios.
Authors: Silva Arias, Pedro Sebastián
metadata.dc.contributor.advisor: Chiriboga Albán, Héctor Aurelio
Keywords: COMUNICACIÓN DIGITAL;REDES SOCIALES;PSICOLOGÍA EDUCATIVA;AUDIENCIA JOVEN;ESTADO EMOCIONAL
Issue Date: 10-Sep-2024
Publisher: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Abstract: This research aims to establish the presence of the discourse of the happiness imperative of Positive Psychology in the most viewed TikTok videos about happiness, through the application of thematic analysis. The work is justified by the importance of noticing the existence, circulation and effects on subjectivity that a discourse like this, typical of neoliberal capitalist ideology, can exert on young audiences. To do this, a qualitative methodology is used, in which thematic analysis is applied to the speeches of ten videos to characterize happiness on TikTok. Then, a focus group is developed with centennial university students to investigate their personal conception of happiness and their perceptions of what social networks say about it. Interviews with experts allow findings to be linked to theory, providing additional perspectives. It is concluded that the discourse of the imperative of happiness is present in the aforementioned videos; Centennials disagree with this discourse. The clinical psychologist interviewed validates the harmfulness of what is proposed by Positive Psychology. While the communicator emphasizes the capacity that social networks have to massify speeches and promote their effectiveness in audiences.
Description: Esta investigación tiene como objetivo establecer la presencia del discurso del imperativo de felicidad de la Psicología Positiva en los vídeos más vistos de TikTok sobre felicidad, mediante la aplicación del análisis temático. El trabajo se justifica en la importancia de advertir la existencia, circulación y los efectos en la subjetividad que un discurso como ese, propio de la ideología neoliberal capitalista, puede ejercer en las audiencias jóvenes. Para ello se emplea una metodología cualitativa, dentro de la que se aplica análisis temático a los discursos de diez vídeos para caracterizar la felicidad en TikTok. Luego se desarrolla un grupo focal con estudiantes universitarios centennials para indagar en su concepción personal de felicidad y sus percepciones en cuanto a lo que las redes sociales dicen sobre ella. Las entrevistas con expertos permiten vincular los hallazgos con la teoría, proveyendo perspectivas adicionales. Se concluye que el discurso del imperativo de felicidad está presente en los vídeos mencionados; los centennials discrepan con dicho discurso. La psicóloga clínica entrevistada valida la nocividad de lo propuesto por la Psicología Positiva. Mientras que el comunicador enfatiza en la capacidad que las redes sociales tienen para masificar discursos y propiciar su efectividad en las audiencias.
URI: http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/23387
Appears in Collections:Trabajos de Titulación - Carrera de Comunicación

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